„Květinářství Nika v ulici Čs. legií jsem otevírala v roce 1998. Těch prvních deset let to nebylo vůbec špatné. Pak přišel červenec 2008, v televizi řekli, že svět zasáhla krize a od té doby to jde z kopce. Už jsem zažila i dny, kdy denní tržba skončila na nule. Nikdo nic nekoupil. A je to v těch posledních letech rok od roku horší. Dražší květiny lidé kupují výjimečně, že by si nechali naaranžovat dražší kytici, to také bývá spíše výjimka. Co kupují? Nejčastěji jednu gerberu nebo jednu minigerberu. Když už zákazník chce tři gerbery, tak to beru pomalu jako svůj svátek," uvedla provozovatelka květinářství Nika v centru Ostravy.

Podle ní tržby letos klesají nejen ve srovnání s rokem 2008, ale i při srovnání s loňským rokem. „Když se podívám zpátky na rok 2008 a rok letošní, tak ty tržby klesly na polovinu," dodala květinářka.

Na Památku zesnulých a dny kolem ní lidé více než kdy jindy navštěvují hroby, pokládají na ně květiny a věnce a zapalují u nich svíčky, které jsou symbolem života. Myslí na ty, co odešli nebo se za ně modlí.

Žádné drahé dušičkové aranžmá

Petra Sedlářová z květinářství Chronos v Ostravě-Hrabůvce říká, že lidé šetří, kde se dá. „V květinářstvích je to poznat, a to hodně výrazně. Proti loňsku klesl zhruba o třetinu prodej balkonových květin," říká květinářka.

„I když se blížily Dušičky jsme mohli vypozorovat, že hodně lidí má dost hluboko do kapsy. Na hroby svých blízkých nechtěli žádné drahé dušičkové aranžmá. Až se mi zdá, že lidem už pomalinku začíná být jedno, co na hrob dají. Řada z nich ale má i pochopitelné vysvětlení. Když si chtějí památku zesnulých uctít jen trochu exkluzivnějším aranžmá, nestačí ani odejít ze hřbitova, a někdo jim je už stačí ukrást," přidala postřeh.

A jak jste na tom vy? Je pro vás při výběru květiny rozhodující cena, nebo její půvab? Hlasovat můžete na konci článku.

Orchideje nechtějí

Obdobné to je podle ní také u prodeje květin. „Orchideje či jiné exotické květiny lidé už skoro nekupují. Skoro mi to připadá, jako by se čas vrátil o desetiletí zpět. Dnes je také v kurzu hlavně karafiát, protože se dá koupit ani ne za dvacet korun. Hodně zákazníků bere i gerbery či minigerbery," dodává Petra Sedlářová s tím, že lidé už pomalu začínají zapomínat, jak krásné kytice umějí květináři vytvořit. „Občas se stává, že se někdo přijde do našeho květinářství na takovou kytici jen podívat, aby si udělal radost," přidala další zkušenost Petra Sedlářová.

Ilustrační foto

Tu nedávno překvapil pořad v televizi, kde zaznělo, že květináři zažívají velmi dobré časy a o jejich služby je zájem. „Asi to je místo od místa různé. Záleží určitě i na tom, kde člověk prodává. Mám ale pocit, že v Ostravě právě květinářům ta příslovečná pšenka nekvete. Snad se dočkáme lepších časů. Měly by ale přijít co nejdříve, abychom do té doby dokázali naše podnikání udržet," dodala květinářka.

Méně pesimisticky vidí současný stav prodavačka květinářství, které sídlí v areálu obchodního centra v Ostravě. „Protože ale máme květinářství i mimo hypermarkety, vím, že ta situace je dost rozdílná. Lidé, kteří už přijdou do hypermarketu, na tu korunu až tolik nehledí a peníze utratí i v květinářství. Zkušenosti z květinářství, která jsou mimo velká obchodní centra, jsou ale většinou takové, že lidé dražší květiny kupují jen výjimečně," dodala prodavačka.

POSTŘEH MIRKY CHLEBOUNOVÉ: Nezavrhujte božskou květinu

Při pohledu na tři rudé karafiáty s asparágusem svázané lýkem mám pocit, že se osypu. Okamžitě se mi vybaví socialistická éra mého dětství, kdy se bez téhle laciné kytky neobešel žádný státní svátek, vystoupení papalášů, předávání vysvědčení, MDŽ a soukromé oslavy od narození po pohřeb. Je to škoda, protože karafiát si takovou reakci nezaslouží.

Provází nás více než dva tisíce let, byl prý lidem darován bohy a považován za symbol Ježíše Krista. Ten rudý, velkokvětý, který se k nám po válce dostal, byl paradoxně zahradnickým hitem přicházejícím z Ameriky.

I proto se zkusím neurážet, až ho příště dostanu.