Tahače, schody, pojízdné nákladní pásy, pluhy, fréza, sekačky a další. To je jenom zlomek nových pozemních strojů, které začínají fungovat na letišti Leoše Janáčka v Ostravě. Je to už třetí projekt, který z evropských peněz pomáhá krajské letiště modernizovat.

Evropské peníze

„Čerpání z evropských financí jsme zahájili už v roce 2007. Nejprve jsme investovali do zařízení bezpečnostní povahy, v druhém projektu jsme se zaměřili na vybavení záchranného systému pro bezpečnost letiště a do třetice se nám podařilo čerpat na pořízení techniky a technologií pro zajištění plynulosti provozu," uvedl ředitel ostravského letiště Pavel Schneider.

Za 338 769 tisíc korun tak byly pořízeny stroje pro posílení péče o letecké plochy a kratší a bezpečnější odbavení letadel.

„Kratší doba a větší bezpečnosti při odbavení letadel, ať už s cestujícími nebo v nákladní dopravě, je jedním z kritérií, na které se dívají dopravci při rozhodování o otevření nových linek. Jejich prioritou je co nejkratší doba na letišti. Zejména nízkonákladové společnosti mají časy na odbavení letadel velmi krátké, takže i díky tomuto projektu se nám v letošním roce konečně podařilo dostat do Ostravy tolik žádaný Ryanair," doplnil ředitel Schneider.

Měří tření

Novinkou je například i takzvaný friction meter, což je upravené osobní vozidlo, které má mezi dvěma zadními koly ještě jedno speciální, které se samo dobržďuje. Na základě tření s vozovkou pak počítač zpracovává údaje o tom, jak kluzká je ranvej.

„Technik má údaje o kluzkosti povrchu okamžitě k dispozici a hned je může zaslat pilotovi, takže ten se může přizpůsobit a připravit na to, jak moc bude letadlo při přistání prokluzovat," řekl Deníku technik letiště Leoše Janáčka v Ostravě.