Leony Nevrlé, majitelky Deal Hodinářství, jsme se zeptali, jestli se už v Ostravě dá úspěšně prodávat i luxusní zboží.
 
Vaše prodejna na jednom z rohů Masarykova náměstí v centru města už stojí déle než deset let. Zákazník u vás najde nejen běžné druhy hodinek, ale také luxusní zboží. Asi nebylo jednoduché prorazit ve zdejším kraji nabídkou zboží, které si nemůže dovolit zdaleka každý…
Začínali jsme tady před dvanácti lety. Postupem času jsme se snažili získávat zastoupení předních světových značek, hlavně švýcarských. Vůbec nebylo lehké přesvědčit manažery světoznámých hodinářských firem, že by se toto luxusní zboží mohlo s úspěchem nabízet nejen v Praze či Brně, ale i v Ostravě.
 
Obdobné je to i v případě zákazníků. Úspěšní manažeři a podnikatelé si většinou nejprve pořídili drahé automobily. Úkolem dobrého obchodníka pak bylo je přesvědčit, že k tomu, aby dobře reprezentovali svou firmu, patří stejně tak i kvalitní oblek, ale také značkové hodinky. Často si je ale jezdili kupovat do zahraničí, případně do Prahy či Brna. Nebylo vůbec jednoduché je přesvědčit, že stejnou kvalitu jim můžeme nabídnout i v Ostravě. Dnes si už troufám tvrdit, že se nám to začíná dařit.
 
Nenabízíte jen hodinky pro velmi movité klienty, ale i méně luxusní pro běžné zákazníky…
Ceny hodinek, které si zákazník u nás může pořídit, se pohybují od tisícovky až po několik stovek tisíc. Občas se stává, že drahý kus si je ochoten koupit i člověk, který rozhodně žádným boháčem není. Například jsme tady měli mladého muže, který byl vyznavačem filmů s akčním hrdinou Bondem. Jeho dřívější představitel Pierce Brosnan byl tváří značky Omega. Mladík si tyto hodinky přál tak moc, že si dokonce vzal půjčku u banky, aby si životní sen splnil.
 
Prodavačky, které luxusní zboží nabízejí, musejí asi splňovat hodně přísná kritéria…
Pokud se rozhodnete podnikat v tak náročné oblasti, pak je vysoká kultura prodeje opravdu nutností. Zákazník často přijde do prodejny několikrát a vyžaduje informace o všem, co se nabízeného zboží týká. K prodeji luxusního zboží určitě patří i příjemné a pohodové prostředí. Člověku, který chce při nákupu hodinek investovat často nemalé prostředky, se proto snažíme nabídnout nejen vyčerpávající informace, ale také třeba i posezení u kávy spojené s informacemi o konkrétním výrobku.
 
Švýcarské firmy, které si své prodejce vybírají, jsou velmi přísné.
I proto se snažíme rozšiřovat naše služby a počátkem prosince otevřeme novou prodejnu, ve které budeme nabízet hodinky takzvaného nižšího a středního segmentu. Ta bude ještě více zaměřena na nejnáročnější klienty.
 
Obchodníci, majitelé kaváren a dalších provozoven v centru Ostravy si občas stěžují na to, že po pracovní době a během víkendů je město takzvaně vylidněné. Vnímáte to podobně?
Nejen ve Švýcarsku, ale i jinde v Evropě jsem poznala, že centra měst bývají většinou jejich výkladní skříní. Také proto se tam nacházejí převážně obchody předních světových značek a spíše luxusní zboží. Obdobný trend se prosazuje nejen na západ od našich hranic, ale také například na Slovensku. Nedávno jsem byla v Košicích a centrum města je v porovnání s Ostravou daleko pěknější. Nejen zahraniční turisté, ale třeba i zástupci firem, kteří si přijdou prohlédnout naši prodejnu, při pohledu na Masarykovo náměstí superlativy rozhodně nehýří, spíše bývají zaražení.
 
Pohybujete se v oboru, kde se musíte určitě vyrovnávat i s nekalou konkurencí obchodníků, kteří nabízejí napodobeniny světových značek, často za výrazně nižší ceny…
Plagiáty jsou i v případě hodinek velkým problémem na celém světě. Některé z nich jsou navíc rok od roku zdařilejší. Zákazníci, kteří chodí do naší prodejny, však mají jistotu, že u nás se s nimi nesetkají.
 
Přední světové renomované hodinářské firmy proto většinou také neumožňují obchodovat se svými výrobky prostřednictvím internetu. Touto zásadou se řídíme i v naší prodejně.