Celkem devět tanků T-54 a T-55 v současnosti ukončuje svou činnost. Nahradily je moderní buldozery Caterpillar 973D ovládané dálkově vysílačkou. Jak informovala mluvčí ArcelorMittal Ostrava Barbora Černá, je díky této těžké technice možné strusku na ocelárně zpracovat okamžitě a bez čekání na její vychladnutí.

„Nové buldozery se osvědčily i v náročných podmínkách hutního provozu. Rozžhavená struska dosahuje teplot až několika set stupňů, životnost jednoho tanku pracujícího na strusce byla maximálně tři roky. Očekáváme, že buldozery vydrží déle," vysvětlil zástupce vedoucího provozu tandemových pecí Jiří Soudný. Vyřazené armádní tanky se pro práci v huti speciálně upravovaly. Kvůli přemístění řízení z čela tanku do nově postavené věže se například muselo předělat i ovládání samotného tanku. Dále se přidávaly radlice a pluhy, aby bylo možno pracovat se žhavou struskou, a nutností také bylo tanky opatřit filtrem, který bránil zničení motoru tanku. „V minulosti jsme provedli několik zkoušek, ale žádné jiné stroje práci v tak náročných podmínkách a při obrovském objemu naší výroby nezvládaly. Úspěšné testování proběhlo teprve nyní, kdy výrobce stroje upravil," uvedl dále Jiří Soudný.

Důvodem, proč se ostravská huť rozhodla přejít z osvědčených tanků na nové buldozery, je především to, že tanky určené k vyřazení začaly české armádě docházet a bylo stále těžší udržovat vozový park v počtu devíti funkčních strojů.

Testování bezpilotních buldozerů v hutním provozu začalo loni v listopadu. Prokázalo se, že nové stroje náročné podmínky na ocelárně zvládnou. „S odchodem tanků končí na ocelárně jedna éra. Stará technika byla nahrazena bezpilotními buldozery, které jsou bezpečnější a nevyžadují těžkou práci řidiče tanku na struskovém poli," dodal Jiří Soudný. Dnes na ocelárně pracují už celkem tři nové buldozery.