Například na ostravském Hlavním nádraží si člověk může vybrat čerstvé pečivo, módní oděvy, obuv, je tady stánek s počítačovými hrami, prosadit se snaží i prodejce železničních modelů a zdravé výživy. Nechybějí ani trafiky, ve kterých si své tituly najdou i zahraniční pasažéři.

Od října loňského roku je v prvním patře nádražní budovy otevřen obchod s železničními modely. Je sice trochu skryt za schodištěm, ale Ivo Němčík, který je v obchodě za pultem, říká, že lidí chodí dost. „Předtím jsme měli deset let prodejnu na nádraží v Bohumíně. Stálým zákazníkům jsme o přestěhování říkali s předstihem. Většina z nich za námi jezdí i do Ostravy. To platí také o Polácích, kteří u nás také hodně nakupují,“ říká Němčík. Podle něj byli mezi zákazníky ale třeba už i Korejci, Japonci či Francouzi.

„V poslední době se mi zdá, že se k modelářství začínají lidé vracet. Alespoň někteří se při výběru svých koníčků vrací zpátky od počítačů a podobných věcí k vláčkům či jiným modelům,“ říká prodavač v obchůdku, kde jsou za skleněnými vitrinami vidět stovky modelů vagonů a lokomotiv.

Němčík považuje umístění prodejny na nádraží za ideální. „Lidi tady jsou skoro pořád. Třeba i v centru tak velkého města, jakým Ostrava je, po ukončení pracovní doby počet lidí v ulicích rychle klesá. Tady vlaky přijíždějí a odjíždějí pořád. Pasažéři navíc mají vždy nějakou volnou minutku k tomu, aby se tady porozhlédli,“ pochvaluje si Němčík.

Vedoucí prodejny s oděvy a obuví Pavel Špíl sídlí v přízemí nádražní budovy. Na rozdíl od prodejny železničních modelů už je ale ve stánku třináct let. „Zákazníků nám v posledních letech spíše ubývá. Lidé jsou vybíravější,“ vysvětlil obchodník.

Žena, která v sousední moderní prodejně nabízí noviny, cigarety a další zboží, si na nedostatek práce stěžovat nemůže. Fronty se sice u stánku netvoří, ale zákazníci se i tady rychle střídají. To samé platilo i v případě sousedního pekařství, kde se za pět minut vystřídala zhruba desítka nakupujících. Takzvaně bez lidí tak byla jen prodavačka v asijském bistru před nádražní budovou. Podle nabídky, kterou v tomto stánku nabízeli, asi ani tady o zákazníky nouzi nemají.

Vrchní přednosta Správy dopravní cesty Českých drah v Ostravě Jaroslav Adamec potvrdil, že i zdejší hlavní nádraží je součástí projektu Živá nádraží. „Postupně je rekonstruujeme, přízemí je dokončeno, na úpravy čeká i spojovací budova. Hlavní nádraží chceme dostat na úroveň nádraží ve Svinově. Součástí projektu bude i opláštění budovy a rekonstrukce prostor před nádražím,“ dodal Adamec.