Bída, bída, bída. Tak hodnotili počátek roku ostravští obchodníci, kterých jsme se ptali na tržby. Velká část malých a středních obchodníků tehdy tvrdila, že tak slabé období dlouho nepamatují. Asi u nás doznívá ta krize a lidé šetří každou korunu,“ mínil tehdy jeden z obchodníků v centru Ostravy.

Jak vypadá situace dnes, zhruba o sedm měsíců později?

„Pořád je to hodně slabé. Léto bylo úplně mrtvé. Přemýšlím, co dál. Možná zkusím naši prodejnu o víkendech nechat otevřenu nonstop, v noci bychom prodávali takzvaně z okna. Uvidíme, jestli ale budou lidé nakupovat. Jinak už fakt nevím, jak dále,“ uvedla majitelka Potravin U Pošty Jeanetta Dostálová.

„Pořád k nám chodí na pivo méně lidí než před začátkem hospodářské krize. V porovnání s počátkem roku sice zákazníků mírně přibylo, ale je poznat, že lidé hodně rozmýšlejí nad každou korunou,“ uvedl Vojtěch Kiss, který provozuje ve Vítkovicích Klubovnu u staré pípy.

Provozovatel Hostince U Boříka Patrik Bačík odpověděl, že tak špatný rok, jako je ten letošní, snad ani nepamatuje. „Na pivo chodí málo lidí. Přispělo k tomu určitě i to hodně divné počasí. Určitě je ale také poznat, že někteří lidé mají hluboko do kapsy a šetří,“ dodal Bačík.

Můžete si dnes dovolit větší výdaje než na počátku roku? HLASUJTE V ANKETĚ VPRAVO NAHOŘE!

V prodejně Inved v centru Ostravy nabízejí zákazníkům zbraně, střelivo a další zboží, které by šlo zjednodušeně označit jako výbavu pro zálesáky. „Není to moc povzbudivé, ale mohu říci, že to je skoro stejné, jak jsem popisovala počátkem roku. Zákazníků je málo. Řekla bych, že do centra Ostravy vůbec moc lidí nakupovat nechodí. Když už se někdo vydá na nákupy, tak zamíří do těch velkých marketů. Tam mají skoro vše na jednom místě a parkoviště pod nosem,“ odpověděla vedoucí prodejny.

Obuvník Martin Gnebus, který ve svém podnikání už zažil lepší i horší časy, říká, že léto bylo takzvaně mrtvé. „Těch posledních deset dnů se to ale přece jen trochu zlepšilo. Ochladilo se a lidé nosí na opravy obuv, kterou v létě nepotřebovali, školákům také skončily prázdniny a rodiče nosí jejich boty, které potřebují spravit. Pořád ale platí, že ten letošní rok patří mezi nejhorší za celou dobu, co podnikám. I když už se o krizi nemluví, je poznat na lidech nejistota. Hodně jich žije od výplaty k výplatě a hodně přemýšlejí o tom, co si mohou dovolit, a co už ne,“ míní Gnebus.

Milana Valehrachová z prodejny S Jeans, ze které je to pár kroků na Masarykovo náměstí, si naopak pochvaluje, že po prázdninových měsících, kdy lidé nakupovali málo, se počátkem září počty zákazníků zvýšily a lidé začali i nakupovat. „Určitě k tomu přispěla i ta razantní změna počasí. Věřím, že to oživení poptávky bude pokračovat i v dalších týdnech a měsících,“ dodala Valehrachová.

V nové specializované prodejně lahvového a sudového piva na Poštovní ulici zatím nemohou porovnávat letošní rok s uplynulým. Otevřeli ji totiž až počátkem léta. „Ti, kdo mají rádi piva, která vyrábějí i naše menší pivovary, si nás už našli. Největší zájem je o pivo ze Svijan, další zákazníci si vybírají nepasterizovaná piva. Zákazníků sice přibývá, ale o těch prázdninových měsících to rozhodně nebylo nic moc. Čekáme, že se to zlepší, až začnou do centra města více chodit studenti,“ uvedl prodavač v pivařské prodejně.