Nejen v centru Ostravy, ale i ve výlohách prodejců v obchodních centrech se to slovem sleva, sale či výprodej doslova hemží. Někde přidávají i procenta, o kolik zboží zlevnili, jinde útočí na zákazníka třeba slogany Totální krach cen, Pozor padají ceny i dalšími.

Tesco v obchodním centru Futurum je v pondělí dopoledne poloprázdné. Žádné návaly lidí jako před Vánocemi nebo ještě před Silvestrem. Obří nápis Vybrané hračky se slevou 25 až 50 %. „Tak kolik by Ježíšek ušetřil, kdyby nákup odložil do období výprodejů,“ říkám si pro sebe a hledám v regálu jednu ze stolních her. Marně a jen chvíli, protože hlášení, které se rozléhá pro velké prodejně, zve zákazníky do oddělení oblečení. „Připravili jsme pro vás slevy až sedmdesát procent,“ opakuje sympatický hlas. To už si to vykračuji v uličkách s oblečením pro dámy, pány i děti. Porovnávám ceny u kalhot, které jsme tady kupovali poslední den roku pro syna. Původní cena 340 korun, současná 102 koruny.

V letáku Teska na období od 2. do 11. ledna mě na první pohled zaujme i lyžařská helma za 489 korun, chlazené kuře za necelých čtyřicet korun za kilogram nebo vysavač za 659 korun. Protože jsem si ale dal závazek, že při své pochůzce po ostravských výprodejích neutratím ani korunu, odcházím z obchodu s prázdným košíkem vchodem u informací.

Jak zlevnili další obchodníci ve Futuru? Obří nápisy Sale lákají k návštěvě prodejny Intersport. Míjím ji, stejně jako několik dalších obchodů s módou. Registruji jen některé ceny, které lákají k návštěvě obchodů hned u vchodů. Tričko za 149 korun, svetr za 229 korun. Ještě si stačím všimnout, že v prodejně Cocodrillo a knihkupectví mají inventuru.

Vycházím z Futura a mířím do prodejen v sousedícím Retal.− parku. Parkoviště skoro prázdné. Vidím, že ani tady se první pondělní dopoledne v roce 2011 zákazníci rozhodně neumačkají. Prodejnu Kik Textil procházím rychlým krokem. Jako pro člověka, který se v módě neorientuje, mi připadá nabídka pánských kalhot za 149 korun, jako hodně zajímavá.

Do prodejny Electro World vcházím a zároveň si čtu nápis: Pozor padají ceny. U některých televizorů i dalších druhů elektroniky je na cedulkách napsáno, kolik zákazník ušetří. Původní cena 10999 korun, nová cena 7999 korun. „Takže bych při nákupu ušetřil tři tisíce,“ říkám si a usmívám se nad svými matematickými schopnostmi.

Giga sport v rohu Retal − parku si už neprohlédnu. Od Nového roku je tady zavřeno. Cedulka upozorňuje zákazníky, že své případné reklamace mohou vyřídit v další prodejně v areálu Avion Shopping parku. Prázdná a se zavřenými železnými roletami je i sousední prodejna, kde dříve nabízeli doplňky pro automobilisty. Krátce se zastavuji v prodejně obuvi Humanic. „Manželka si nedávno kupovala kozačky, takže přehled máš,“ povzbuzuji se. V prodejně vidím dvě prodavačky, jediným zákazníkem jsem já. Když si prohlížím cenovky, je mi jasné, že tady jsme mohli ušetřit. Kozačky, které mi připadají po dvou třech regálech skoro všechny stejné, se dají koupit i za 299 či 399 korun.

Při zpáteční cestě se ještě zastavuji u prodejců elektroniky na Stodolní ulici. Leták u vstupu do prodejny láká na povánoční výprodej a slevy až 53 procent. Prohlížím si LCD televize všech možných velikostí. Televizor s 82centimetrovou uhlopříčkou obrazovky za necelých devět tisíc, s 56centimetrovou za 4,5 tisíce korun nebo DVD přehrávač Philips za 899 korun. Na první pohled se mi zdá, že takové ceny mohou být pro zákazníka lákavé.

V nedalekém obchodě s obuví sice lákají zákazníka na výprodej, nikoliv povánoční, ale pořád ještě předvánoční. „Možná zapomněli cedulku vyměnit. Botů, tenisek, triček, televizí a obchodů už ale bylo dnes dost,“ říkám si a půldruhé hodiny po poledni končím s průzkumem výprodejů v Ostravě.

Podle ředitelky Avion Shopping Parku Kateřiny Ježkové budou obchodníci ve slevových akcích pokračovat i v dalších týdnech. „Prodejci nabízejí zajímavé slevy postupně v určitých vlnách,“ dodala Ježková.