Zdroj: Deník„Manžel teď objednává zásadně přes internet! Že by mi to dělal schválně?“ lamentuje naoko Eva, která je v depu s rozloze 4100 metrů čtverečních zástupkyní vedoucí ranní šichty. Kolegové z noční hlásí, že ve dvaceti lidech mají vyloženo deset kamionů. Z nichž zásilky rozdělí na „trasy“. Nejprve do regálů, pak přepravních klecí.

Míša ještě mžourá, je v Zásilkovně teprve na své druhé směně… a už poznává vánoční fofry. „Těžší, než jsem čekala, lítání z jednoho místa na druhé,“ tvrdí tato nová brigádnice. Slečna s nedodělanou školou, která si před svátky potřebuje přivydělat. Hodinově prý má více, než třeba v hospodě. Trvalou práci v depu si představit zatím neumí.

V hale v ulici Nad Porubkou třídí a balí sedmdesát lidí – aby se už od půl osmé dalo vyjíždět s Ježíškama, jak tady říkají. Střídající se řidiči (do poledne se jich objeví celkem dvaapadesát) vlastnoručně nakládají své dodávky u jednotlivých stání. Ti jezdí po okolí. Vedle se nicméně chystají zásilky do Polska, jen tento den je jich na šest tisícovek.

„Žádné omyly nejsou, čtečky to prostě nepustí,“ pokračuje Alena z postu šéfky celého provozu, přestěhovaného do Poruby z průběhu jednoho listopadového víkendu. Mezi ostatní na halu míří po třech dnech – prosezených v kanceláři u počítače při fakturování či jiné administrativě. Dělá třetí Vánoce v Zásilkovně, jsou nejnáročnější ze všech.

„Vloni v tom nejšílenějším náporu jsme zde měli sedmadvacet tisíc zásilek. V pondělí po výplatách čekáme až padesát tisíc,“ popisuje Alena. Upozorňuje, že nejvíce expedují po víkendech (kdy si lidé v klidu objednávají) a počty se směrem k pátku snižují. Kolegové si utírají zpocená čela a na pauzy nechodí najednou, depo se nesmí zastavit.

Depo v průmyslové zóně Nad Porubkou v Ostravě-Porubě, odkud Zásilkovna nejen vypravuje, ale také tady přijímá a vydává balíky.Zdroj: Deník/Radek Luksza

„Noční kamionem Brno a zpět, odpoledne jedu Polsko,“ upřesňuje externí přepravce Tomáš. Vzpomíná i na dodávkovou trasu F10 na Příbor, Nový Jičín, Brušperk s osmadvaceti „stopy“. Dvaadvacet je výdejních míst Zásilkovny, šest svozových. V předsvátečním čase není problém otočit i jedno z měst dvakrát. Než zamíří z balíky do dalšího.

„Tam neriskuj, ať ti to neujede na sněhu…“ poučuje jeden z řidičů před depem druhého. Pokuřují, čímž si o přestávce – soudě podle množství cigaretových vajglů – klidní nervy z pracovních fofrů dost velká část personálu. „Hoď špačka na zem a vynesu tě v zubech!“ stojí na ceduli s obrázkem čuňat a upozornění kuřákům, ať nejsou taky takoví.

„Dneska se to stíhá,“ nechává se slyšet před koncem směny Eva, jíž osobně prochází tento den rukama na dva tisícovky balíků. Za nejtěžší na této práci ovšem považuje „ukočírovat“ hlavně mladší a nováčky v depu. Vánoce tady znamenají i zůstat někdy přesčas. Leden nečekají v Zásikovně klidnější, lidé začnou vracet, co se jim nehodí…

Co jim covid dal a vzal?

Podstatně se zvýšil od takzvané první vlny čínské nákazy na jaře objem zásilek (jistý úbytek zaznamenávají po rozvolnění opatření a znovuotevření obchodů). Omezením jsou respirátory a podobné ochrany dýchacích cest. Podezření na infekci znamená karanténu a testování, neexistuje návrat do práce bez negativního testování na koronavirus.