Lukrativní trať totiž přilákala v pořadí už třetího dopravce. Po Českých drahách a RegioJetu vstupuje na tuzemskou železnici společnost Leo Express.

Ta chtěla spustit zkušební provoz svých černo-zlatých vlaků už v minulém týdnu, nakonec však nedostala všechna potřebná povolení. Poprvé tedy vyjela ve zkušebním provozu s lidmi na palubě až v úterý. Naplno pak začne pendlovat mezi Moravskoslezským krajem a hlavním městem od 9. prosince, kdy vstoupí v platnost nové jízdní řády.

Tři dopravci na jedné trati jsou pro cestující velkým přínosem, a to nejen kvůli četnosti spojů, ale i kvůli rostoucí kvalitě služeb, a přitom stále klesajícím cenám jízdného. Díky soukromým dopravcům se stal na palubě vlaků standardem internet. Samozřejmostí se stávají káva a denní tisk zdarma.

Průměrné ceny jízdného přitom mají všichni tři dopravci poměrně srovnané pohybují se pod hranicí tří set korun. Na základní ceně se ale dají ušetřit ještě další koruny. Cestující se tedy mají na co těšit dopravci se budou určitě předhánět i nadále…

Ilustrační fotoČeské dráhy svezou i vaše kola a pejsky

Nejvíce spojů, největší zkušenosti. To jsou České dráhy, které vypravují na trase z Ostravy do Prahy vlaky Pendolino, ale i expresy, které jedou jen o něco déle. Denně je to 19 spojů v každém směru.

„Na rozdíl od jiných dopravců jsme počet zastávek neomezili, přestože kapacita tratě je omezená i pro nás v důsledku plánovaných stavebních prací. Přímé spoje do Prahy jezdí také z Bohumína, Karviné, Českého Těšína, Třince, první ranní expres do Prahy a poslední z Prahy navíc zastavují také ve Studénce a Suchdole nad Odrou," uvedl mluvčí Český drah Petr Šťáhlavský.

Mezi další výhody, které České dráhy cestujícím nabízejí, počítá nejen bezkonkurenční četnost spojení až dvakrát za hodinu či rozsáhlé zázemí na železničních stanicích, ale i to, že jako jediný dopravce na této lince nabízejí také přepravu jízdních kol a psů.

„Do provozu nyní zavádíme další z modernizovaných osobních vozů, z nichž šest už jezdí na expresech z Prahy do Ostravy. Jde o kombinovaný vůz pro cestování vozíčkářů, lidí s jízdními koly i s klasickými místy k sezení 2. třídy. Prostory jsou klimatizované a cestující mají k dispozici i rozkládací stoly nebo elektrické zásuvky," dodal Šťáhlavský.


Vagon vlaku RegioJet. ilustrační snímek. RegioJet zavedl nové standardy cestování

Nasednete do vlaku a dostanete noviny zdarma, pak kafe nebo čaj, samozřejmě taky zdarma. Když vás přepadne hlad, můžete si dát některý z levných dortíků nebo třeba sushi za příjemnou cenu. Na palubě jsou zásuvky i internet.

Tak se dá ve zkratce popsat cesta žlutým vlakem společnosti RegioJet. Ta začala jezdit na trase z Ostravy do Prahy loni v září a přinesla nový standard cestování. V současnosti vypravuje v každém směru devět spojů denně.

„Některé naše vlaky zastavují v Třinci a Českém Těšíně, všechny spoje jedou přes Havířov, Ostravu Stodolní, Ostravu hlavní nádraží a Ostravu-Svinov. Dále nabízíme lidem přípojný autobus z Frýdku-Místku, Nového Jičína a Příbora," přibližuje pokrytí kraje Aleš Ondrůj, mluvčí RegioJetu.

Žluté vlaky podle něj nabízejí nejlepší služby za nejlepší cenu, což je důvodem velké popularity těchto spojů. „Nikdo nenabízí tak velký rozsah služeb zdarma jako my. Naše vozy nabízejí pohodlné cestování, včetně dostatku místa na zavazadla a širokých kožených křesel," zdůrazňuje Ondrůj a dodává: „Chceme být vedoucím dopravcem na trase Ostrava Praha. Už dnes vozíme 4200 cestujících denně, což je zhruba dvojnásobek oproti pendolinu."

Ilustrační fotoLeo Express má být „letadlem" na kolejích

Přichází jako třetí, ale vůbec se nebojí toho, že by v konkurenci neuspěla. Společnost Leo Express hýří sebevědomím. Přesto už musela řešit i jednu nepříjemnost. Lákala lidi na svezení už od minulého týdne, nakonec ale její vlaky nedostaly všechna potřebná povolení.

Z Prahy do Ostravy tak začaly černo-zlaté soupravy jezdit teprve včera a na základě rozhodnutí Drážního úřadu budou pilotní jízdy s cestujícími probíhat jen do pátku. Pak se uskuteční finální fáze schvalovacího procesu. Na koleje se Leo Express vrátí zřejmě až 9. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády.

„S novým jízdním řádem nasadíme osm spojů v každém směru. Ty budou jezdit přes den přibližně každé dvě hodiny, první ranní spoj dorazí do Ostravy v 7.35 a do Prahy v 7.50," přiblížil mluvčí společnosti Petr Kopáček.

Leo Express bude v našem kraji zastavovat ještě v Bohumíně. Jaké jsou jeho výhody oproti konkurenci? Tou hlavní má být největší komfort pro cestující.

„Máme nápady a energii na invenci. Díky úsporným soupravám můžeme více financí věnovat do zkvalitňování našich služeb!" uvedl mluvčí a doplnil, že čím dříve si člověk objedná jízdenku na Leo Express, tím méně za ni zaplatí.

POSTŘEH GÜNTERA MOTÝLA: Levněji do Prahy, kdy do Brna?

S nástupem Leo Expressu na trať Ostrava Praha přichází větší luxus, ale v některých méně frekventovaných časech prý i bezkonkurenční cena jízdenky okolo 140 korun. Pro úplnost: náročnější cestující v exkluzivní třídě zaplatí i čtyřikrát tolik.

My, prostí pasažéři, si už teď s RegioJetem můžeme dovolit jet do Prahy (356 km) i za 295 korun za 3 hodiny a 20 minut. O stovku levněji než pendolinem. Co všechno nesvede konkurence!?

Co ji tak pustit i na trať Ostrava Brno? Pro lidi z našeho kraje je to druhá nejfrekventovanější trať. Ale do Brna cestujeme ve vlacích někdy doslova zpustlých, zanedbaných, s bručivými průvodčími, s kafem jedině z vlastní termosky. A to prosím 176 kilometrů za 2 hodiny a 18 minut. Obvykle ale déle a za cenu 226 korun.

Nezasloužíme si stejné pohodlí? Dokdy budou byrokrati z Českých drah zuby nehty bránit konkurenci nejen na této trati?