V plzeňském areálu mateřské Škody Transportation bude jednotka oživena a postoupí řadu testů a jízdních zkoušek. Ty budou probíhat několik měsíců.

„Přeprava po kolejích není možná, protože je vlak postavený na jiný rozchod a také celá skříň má jinou šířku než běžné vlaky v České republice,“ uvedl mluvčí Škody Transportation Jan Švehla.

Lotyši očekávají, že první jednotka začne vozit cestující letos na podzim. „Další jednotky budeme postupně přepravovat přímo do Lotyšska. O podrobnostech budeme informovat,“ doplnil Švehla.

Škoda vyrobí pro lotyšské dráhy celkem 32 souprav, cena zakázky se pohybuje okolo 6 miliard korun. V ceně je zahrnuta i údržba, dodávky náhradních dílů a školení. Dodávky by měly probíhat od letošního září do prosince 2023. Lotyši s českými vlaky počítají na paprskovité trasy z Rigy směrem na města Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava.

Nové elektrické jednotky jsou určeny pro provoz na tratích s rozchodem 1 520 mm a napájecím systémem 3 kV s možností budoucí změny na 25 kV. Vozidla musejí odolat klimatickým podmínkám od −40 °C do +40 °C. Kapacita vozidel činí 400 sedících a až 450 stojících cestujících. Maximální rychlost je 160 km/h.