„Naše stroje jsou totiž tak specifické, že náhradní díly na ně buď nejsou, nebo jsou pro dobrovolníky našeho ražení finančně nedosažitelné. Rozhodli jsme se požádat o pomoc ostravskou huť. Věděli jsme, že mají v areálu nepoužívanou starou lokomotivu, která obsahuje přesně ty díly, které potřebujeme na opravu našich lokomotiv,“ vysvětlil David Chovančík ze Slezských zemských drah.
Huť ArcelorMittal Ostrava, jak informovala její mluvčí Barbora Černá, žádosti společnosti Slezské zemské dráhy vyhověla a darovala provozovatelům turistické vlakové trasy potřebné náhradní díly na rekonstrukci historických lokomotiv. Předání dílů z poslední parní lokomotivy, která v huti jezdila do roku 1970, se uskutečnilo včera v areálu huti.
Mašinka, jak ji nazývají pracovníci závodu Doprava v kunčické huti, má za sebou zajímavý příběh.
„V letech 1950 až 1970 se používala pro kolejovou dopravu materiálu v huti a posledním místem, kde působila, byl licí stroj. Poté měla být zlikvidována, ale proti tomu se postavili zaměstnanci tehdejší Nové huti. Přímo z provozu tedy byla uložena na místo svého posledního odpočinku u závodu Doprava nedaleko Jižní brány coby historický památník parní trakce na vlečce Nové huti. Předpokládá se proto, že by měla být doposud funkční,“ popsala osudy historické lokomotivy Barbora Černá.
Vymontování potřebných dílů se uskutečnilo v huti včera, a jelikož se jedná o manipulaci s lokomotivou velké váhové kategorie, musely vypomoci i jiné stroje. Například jeřáb, který se musel popasovat s třísetkilogramovým kompresorem.
Opravená historická lokomotiva by se na zmíněné turistické trase mezi Třemešnou a Osoblahou měla objevit už v příští letní sezoně.