Do Vánoc zbývá téměř jedenáct týdnů, už teď ale regály řady ostravských obchodů plní čokoládoví mikuláši, plyšoví sobi s cukrovinkami, adventní kalendáře či marcipánové štóly. V některých obchodních řetězcích je toto zboží dokonce už od srpna. Řadě lidí se marketingový tah prodejen nelíbí. Najdou se ale i takoví, kterým to nevadí.

„Připomíná mi to, že se čas do Vánoc krátí a že je třeba začít pořizovat nejen výslužku na Mikuláše, ale i vánoční dárky pod stromeček," řekla Deníku osmatřicetiletá Ostravačka Petra Kolínková.

close Ilustrační foto zoom_in

Čert už v srpnu

Jako jeden z prvních nabídl zboží s vánoční tematikou obchodní řetězec Kaufland. Lidé tam mohli čokoládového čerta s mikulášem a andělem koupit už v srpnu.

„Zákazníci v naší nabídce teď najdou například i různé druhy perníčků, vaflová vajíčka nebo kokosky v čokoládě," informoval Michael Šperl s tím, že společnost Kaufland razí heslo, že první chutnají nejlépe.

Podle Šperla zákazníci nabídku vítají. „Nabízíme zákazníkům více času na nákup cukrovinek a možnost předejít vánočnímu stresu. Někteří této možnosti využívají a hojně nakupují," podotkl mluvčí.

Nelenil ani řetězec Lidl. „Stejně jako každý rok reagujeme na trh, a do nabídky prodejen Lidl jsme proto již zařadili potravinářský vánoční sortiment, který zahrnuje například čokoládové zboží a figurky nebo adventní kalendář. Vánoční sortiment budeme samozřejmě s blížícími se Vánocemi rozšiřovat například o pečivo, ale rovněž o nabídku nepotravinářského zboží, jako jsou balicí papíry, vánoční ozdoby a další," vysvětlila mluvčí Lidlu Jitka Vrbová.

Obchodní řetězec Albert se na vánoční kampaň teprve chystá. „Odstartujeme ji v polovině října, kdy se na pulty prodejen dostane zboží s vánoční tematikou. Čím více se budou Vánoce blížit, tím více budeme rozšiřovat sortiment. Před Vánocemi bychom chtěli zákazníky nalákat také na elektroniku, tablety nebo kosmetické balíčky či hodně oblíbený dražší alkohol v kazetách," informovala mluvčí Albertu Dagmar Krusová.

Vánoce přicházejí čím dál tím dřív

Podle marketingové specialistky Jitky Vysekalová Vánoce přicházejí čím dál tím dřív. „Otázkou je, zda je tak časná nabídka produktivní. Obchodníci zřejmě předpokládají, že čím je delší doba trvání nabídky, tím více prodají. Zda to tak bude, budeme vědět až po Vánocích, zatím se finanční prostředky vynaložené na vánoční nákupy zvyšovaly. Ale může to být i kontraproduktivní, protože se ztrácí jedinečnost okamžiku," uvedla Jitka Vysekalová z České marketingové společnosti.

„Já bych to zakázala. Kazí to celou atmosféru Vánoc, která by měla být nevšední. Takhle ji máme ,na talíři' už od konce prázdnin. Takové zboží navíc stejně nekupuji," řekla důchodkyně Eliška Procházková.