Obdobné to je i u Obchodního centra Futurum. Venkovní parkoviště je zaplněné hodně slušně.
První obchodníci už ve čtvrtek spustili povánoční výprodeje. Zákazníky lákají až na osmdesátiprocentní slevy. Redakce Deníku si ještě před Vánocemi vytipovala několik druhů zboží, zapsala si jejich ceny a ve čtvrtek porovnala, jestli bylo zboží skutečně zlevněno tak, jak obchodníci uvádějí.
Například džínová dámská košile v butiku ve Foru Nová Karolina stála před Vánocemi bez koruny tisícovku. Po nich už si ji mohly zákaznice pořídit za 599 korun. Správně byla uvedena cena ve vedlejším obchodě, kde dámský kabát zlevnili o polovinu, tedy z 1999 korun na tisícovku.
Redakci se ale podařilo najít i několik kusů oblečení, kde výše slevy nesouhlasila s cenou, za kterou se prodávalo před Vánocemi. Například dámská pletená čepice stála 699 korun. Ve čtvrtek už byla cenovka přelepena červenou nálepkou „50 procent sleva" a k tomu částka 499. To ale s původní cenou nesouhlasí.
S cenami šli dolů také prodejci obuvi. Na výlohách slibovali nejčastěji třicetiprocentní slevy. Po přepočítání cen vše sedělo. Kožené dámské kozačky byly zlevněny z 2599 na 1799 a pánské polobotky z 2299 na 1599 korun.
Na povánoční výprodeje dorazila do Nové Karoliny i Žaneta Morysová s dcerou. „Chceme si koupit nějaké oblečení a pro dceru kozačky. Už několikátý rok nakupujeme takhle ve slevách. V průměru utratíme ve výprodejích asi pět tisíc," vypočítala.
Lacinější vrtulníky
Velkým lákadlem hlavně pro kluky školou povinné a někdy i starší bývají vrtulníky, se kterými předvádějí své umění prodejci hraček. Často stojí se zbožím v chodbách obchodních center, aby mohli ukázat, co vše vrtulníky umějí. „Kluk po něm toužil, tak jsme mu jeden pořídili na Vánoce. Kdybych počkal, mohl jsem ušetřit asi čtyři stovky. Bylo mi ale blbé nedat mu pod stromeček hračku, kterou si tak přál, a vysvětlovat mu, že Ježíšek bude nadělovat až ve výprodeji," dodal usměvavý muž, který okukoval modely vrtulníků v Tesku v Novinářské ulici. Jak vzápětí dodal, stolní hra Česko, kterou pořídil ve výprodeji dcerce, zůstala ve většině hračkářství na ceně 699 korun. Tedy stejné, jaká byla před Vánocemi.
Pozor, ať obchodníkům nenaletíte, varují obránci spotřebitelů
Posezonní slevy bývají podle předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje (SOS MSK) Marcely Reichelové na první pohled někdy až neuvěřitelné.
„A tak se stává, že jim někteří lidé takzvaně naletí. Obchodníci ale výprodeje pořádají hlavně proto, aby se jim co nejrychleji uvolnily skladové prostory pro nové sezonní zboží. Někdy také využívají výprodejů především k tomu, aby ke kvalitnímu zboží přimíchali zboží, které kvalitou vůbec neodpovídá požadované ceně. Lidé by proto měli při nákupu pečlivě kontrolovat kvalitu a nenechat se pod dojmem slevy zviklat k nákupu zboží, které ve skutečnosti vůbec nepotřebují," upozorňuje Marcela Reichelová.
Zároveň varuje, ať si zákazníci dávají pozor na obchodníky, kteří v souvislosti se slevami zkracují záruční doby.
„Ti totiž jednají naprosto v rozporu se zákonem. Na veškeré zboží zakoupené v posezónních výprodejích mají spotřebitelé zákonnou dvouletou záruční dobu. Žádným způsobem se jim záruka nezkracuje, i když třeba zboží nakoupili za zvýhodněnou cenu. Jedinou výjimkou je situace, kdy je sleva poskytnuta pro určitou vadu. Na tuto vadu se pak záruka samozřejmě nevztahuje. Spotřebitel ale o tom musí být jednoznačně předem informován," vysvětluje dále šéfka SOS Moravskoslezského kraje.
Při výprodejích je rozhodujícím ukazatelem cena. Právě na tu prodejci lákají své zákazníky ve svých výlohách, letácích a reklamách v časopisech. „Kouzelnými zaklínadly jsou procentuální slevy. Toto označení zboží však nestačí, prodávající je totiž ze zákona povinen zlevněné zboží označit jak původní cenou, tak cenou novou. Pokud zboží takto označeno není, vystavuje se obchodník pokutě od České obchodní inspekce," dodává Marcela Reichelová.