Podle předsedkyně SOS MaS Marcely Reichelové jsou největší problémy se společnostmi, které jako způsob uzavírání smluv o dodávkách energií využívají podomní prodej.

„Podle zkušeností z našich poraden víme, že řada těchto společností využívá nekalých obchodních praktik. Jejich obchodní zástupci často také klamou zákazníky o povaze smlouvy, která jim je předkládána, či si vymýšlejí různé další záminky, tak aby se dostali k údajům svých potenciálních obětí," vysvětlila Marcela Reichelová s tím, že tyto údaje jsou poté zneužity k podvodnému uzavření smlouvy. Často také obcházejí zákaz podomního prodeje, který už přijala řada měst a obcí v ČR.

Poradny obránců spotřebitelů v Moravskoslezském a Zlínském kraji podle Marcely Reichelové aktuálně zaznamenávají zvýšený počet dotazů, týkající se praktik společnosti Comfort Energy. „Ta kromě smlouvy o dodávkách energií uzavírá s lidmi také kupní smlouvy na pět kusů LED žárovek za zvýhodněnou cenu 1 koruny. Na tomto by nebylo nic nekalého. Problémem je, že zákazník tímto uzavírá dvě na sobě závislé smlouvy," upřesnila předsedkyně SOS MaS. Tím podle ní může vzniknout komplikace.

Z koruny dva tisíce

„Když pak zákazník využije svého práva, které mu dává energetický zákon, tedy odstoupí od smlouvy o dodávkách energií ve lhůtě až pět dnů do zahájení dodávek, dojde po lhůtě určené k odstoupení od kupní smlouvy na žárovky, která činí třicet dnů, ke změně ceny žárovek na dva tisíce korun. Podstatné je to, že spotřebiteli není dáno právo odstoupit od kupní smlouvy na žárovky ve stejných lhůtách, jako mu to umožňuje energetický zákon u smlouvy o dodávkách energií," uvedla dále Marcela Reichelová.

Účel je podle názoru SOS MaS zřejmý.

V první řadě odradit zákazníka od využití práva na odstoupení od smlouvy, za druhé sankcionovat ty, kteří toto právo využijí.

„Energetický zákon stanoví, že spotřebitel může odstoupit od smlouvy uzavřené při podomním prodeji ve lhůtě stanovené tímto zákonem bez jakékoliv sankce. Požadavek na zaplacení částky dva tisíce korun za žárovky, bez současné možnosti žárovky ve stejné lhůtě vrátit, je však podle názoru SOS MaS možno považovat za sankci za toto odstoupení. Proto je v přímém rozporu se zákonem," dodala Marcela Reichelová.

ERÚ: praktika nemravná, ale ne nezákonná

Mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Jiří Chvojka odpověděl, že obecně jde v popisovaném případě o velký problém. „V rámci jednoho smluvního vztahu jde totiž o souběh dvou zákonů: energetického a občanského. Je to podobné, jako když se uzavíraly smlouvy na dotované telefony v telekomunikačním byznysu. Z hlediska ERÚ tuto praktiku pokládáme za nátlakovou a nemravnou, ale bohužel nikoliv nezákonnou. Zákazník smlouvu podepisuje dobrovolně a všechna rizika z textu smlouvy zná. V rámci činnosti ERÚ se snažíme o maximální varování před podobnými praktikami, ale naše reálná pravomoc není příliš velká. Proto také diskutujeme zpřísnění vyhlášek i výrazně větší vliv etického kodexu obchodníků s energiemi," doplnil Jiří Chvojka.

Náš postup je v pořádku, tvrdí Comfort Energy

Na dotaz Deníku týkající se uvedeného problému odpověděla Alžběta Šťastná, manažerka Comfort Energy:„Úsporné LED žárovky jsou zákazníkům nabízeny jako benefit k uzavřené smlouvě na dodávku elektřiny nebo plynu. V případě, že se zákazník rozhodne tuto možnost využít, podepisuje dvě samostatné smlouvy jednak na dodávku energií a druhá je kupní smlouva na LED žárovky. Od této smlouvy je možné odstoupit ve lhůtě 14 dní ode dne převzetí LED žárovek dle ustanovení občanského zákoníku. S tím je každý zákazník při podpisu smlouvy seznámen ústně od našeho prodejce, stejně tak i písemně."

Alžběta Šťastná zároveň dodala, že v případě, pokud zákazník trvá na ukončení smluvního vztahu založeného kupní smlouvou i po lhůtě 14 dní ode dne kupní smlouvy, ztrácí nárok na poskytnutou výhodnou cenu LED žárovek. „V takovém případě nám může žárovky vrátit zpět neporušené nebo uhradit plnou kupní cenu za žárovky," sdělila dále Alžběta Šťastná.

Obcházení zákazu podomního prodeje?Všichni obchodní zástupci, přestože nejsou přímo zaměstnanci společnosti, musí podle ní respektovat nařízení dané samosprávy. „Pracují pro nás i externí obchodní zástupci. Pokud se v ojedinělých případech dopustí pochybení, řešíme takové případy penalizací nebo s nimi rozvážeme poměr," dodala Alžběta Šťastná.

Na dotaz Deníku, jak oslovuje firma zákazníky v městech, kde ja zakázán podomní prodej, uvedla: „V takovém případě oslovujeme lidi telefonicky. Protože využíváme i reklamy, stává se, že nás kontaktují i sami zájemci o naše služby."