Z Prahy do Ostravy se v příštím roce přestěhuje část centrální finanční správy. Díky tomu dojde ke zvýšení počtu pracovních míst o padesát, dalších dvaatřicet nových pracovních míst bude na Ostravsku vytvořeno v souvislosti s novou agendou elektronické evidence tržeb.

„V Ostravě by tak mělo od července příštího roku vzniknout 82 pracovních míst," potvrdil ostravský primátor Tomáš Macura (ANO).

Generální ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček uvedl, že Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj sice nepatří z hlediska počtu zaměstnanců k největším v České republice, ale jeho práce zejména v oblasti daně z přidané hodnoty je dlouhodobě hodnocena jako výborná. „Nemám sebemenších pochyb o tom, že správu nově svěřené agendy zajistí příslušné útvary na vysoké odborné úrovni a že tato změna může i stávající pracovníky odborně posunout a obohatit," uvedl Martin Janeček.

Podle Macury se do Ostravy přesune agenda bez úředníků a ti vzejdou z moravskoslezského regionu.

„Nedovedu si představit, že by chtěl někdo odejít z Prahy do regionu. Pokud se někdo takový objeví, jistě mu místo bude nabídnuto. V Praze je samozřejmě větší poptávka po odborném personálu v oblasti finančnictví i ze stran privátních a poradenských společností, takže samozřejmě situace v Ostravě je poněkud jiná v tom, že je předpoklad, že se těch 82 pracovních míst naplní rychleji," řekl primátor.

Novou agendu, kterou Finanční ředitelství pro Moravskoslezský kraj převezme, tvoří správa daně z přidané hodnoty u takzvaných neusazených plátců a správa vracení daně z přidané hodnoty osobám registrovaným k dani v jiných členských státech Evropské unie. Podle statistik Finanční správy České republiky se jedná o zhruba 3700 plátců DPH a ročně o více než patnáct tisíc žádostí o vrácení daně.

Tomáš Macura na závěr doplnil, že i nadále bude mít snahu získat další pracovní místa tímto způsobem. Jít by mohlo například o přesun části agend Státního fondu životního prostředí, Energetického úřadu, Báňského úřadu nebo třeba Technologické agentury České republiky.