Někteří řidiči se snaží ušetřit tím, že zimní obutí nazouvají pouze na poháněnou nápravu. Na zbývajících kolech ponechají letní nebo tzv. univerzální pneu. To je ale velmi riskantní.

„Obě nápravy se pak začnou chovat nevyzpytatelně. Při jízdě na uježděném sněhu či namrzlé kaši hrozí nestabilita vozu a řidič se vystavuje nebezpečí, že zadní náprava takzvaně ustřelí a auto se stane neovladatelným. Letní guma na zadní nápravě při nízkých teplotách velmi rychle tuhne a ztrácí přilnavost, takže vozidlo na silnici správně nesedí," upozorňuje Miroslav Karas, jednatel společnosti K&K PNEU, která provozuje portál Rájpneu.cz.

Motoristé také občas řeší dilema, kam namontovat obutí s hlubším dezénem, zda na přední, nebo zadní nápravu.

„To je velmi důležitá věc, o které se zatím příliš nemluvilo. Naprostá většina řidičů si bez většího přemýšlení nechá nové pneu nebo méně opotřebované namontovat na přední nápravu. To je však dobré pouze v případě, že automobil má přední náhon a je používán v zimním období. Zcela odlišná situace nastává v létě, kdy kvůli aquaplaningu doporučují světoví výrobci pneu dávat nové obutí či hlubší dezén na zadní nápravu," vysvětluje Miroslav Karas, který není příliš nakloněn ani univerzálním celoročním pneumatikám.

„Tyto pneu mají své opodstatnění, ale spíše v jiných zeměpisných šířkách. Umím pochopit, že si s nimi lidé ve Španělsku nebo v Řecku bez problémů vystačí. Česko má však naprosto odlišné klimatické podmínky. Navíc je prokázáno, že univerzální gumy mají vysokou hlučnost, rychle se opotřebovávají, na sněhu trpí nedostatečným výkonem a jejich pořizovací cena je vyšší v porovnání s klasickými letními či zimními pneu," podotýká Miroslav Karas.

Pneuservisy s dobrým zázemím většinou nabízejí také uskladnění vyzuté sady nebo možnost objednat se do servisu na konkrétní den a hodinu. „Za uskladnění vyzuté sady čtyř pneu účtujeme tři koruny na den. Výborně funguje i rezervace termínů, která poskytuje motoristům určité pohodlí a komfort. Rezervace stání je u nás v Ostravě a Šenově zpoplatněna částkou pět set korun," říká Miroslav Karas, provozovatel domény rájpneu.cz, která byla v Česku i na Slovensku zvolena e-shopem roku 2015.

Jak se chová zimní guma v letních měsících a proč dezén mizí tak rychle? Podle Miroslava Karase je odpověď jednoduchá: „Zimní pneumatiky jsou výhradně určeny pro zimní období, tudíž jsou vyráběny pro jiné vlivy počasí a podmínky než letní měsíce. Proto jsou u zimních pneu rozdíly jak v brzdné dráze bude mnohem delší, tak v hlučnosti bude vyšší. Zvlášť to pocítíme u dlouhých cest, kdy se opotřebení zrychluje kvůli šplhající teplotě."

Pomyslnou hranicí, za kterou se sjíždění zimních pneu urychluje, je nad plus 7 stupňů Celsia. Zimní pneu je v porovnání s letním obutím měkčí. Je to díky přísadám, které zabraňují pryži, aby i v největších mrazech tuhla. Na druhé straně je takový materiál méně odolný v období vysokých teplot.

„V letních měsících sjedete zimní vzorek velmi rychle. Pokud budeme používat zimní pneu v letních měsících, musíme počítat s daleko větším opotřebením. Hloubka dezénu rapidně a nenávratně mizí každým kilometrem," dodává Miroslav Karas z K&K PNEU.

Z hlediska bezpečnosti jsou na tom podle jeho dalších slov zimní pneumatiky v létě hodně špatně, protože brzdná dráha se může z rychlosti 80 km za hodinu prodloužit více než o délku auta. „Proto pokud dojíždíte zimní gumy v letních měsících, věnujte častější pozornost hloubce dezénu, ať nejste překvapeni, když vám policie udělí pokutu za sjeté obutí," radí závěrem odborník.