Je to podnikatelský příběh se vším všudy. Doslova jako z pohádky. Ostravský rodák a patriot Aleš Buksa začínal od nuly v cizí zemi, do které přišel, když ještě dobře neuměl její řeč. Šel ale za svým snem, nebál se překážek. Z Německa, kde se usadil v roce 1966, se vrátil domů po pádu železné opony. A za pár let se stal hlavou strmě se rozvíjejícího impéria kosmetiky se značkou LR…

Aleš Buksa se brzy stal ikonou takzvaného multi-level marketingu, který vlastně do českého prostředí přivedl. Dnes není pyšný na peníze, které vydělal, ale na to, jak dokázal rozhýbat stojaté vody obchodu v naší republice.

„Multi-level marketink je jen způsobem odměňování. Obchodní metoda je přímý prodej, který šetří peníze. K tomu je třeba mít k dispozici kvalitní produkt," vysvětluje tajemství svého úspěchu podnikatel, který dnes žije v Malenovicích malebné obci pod vrcholky Beskyd.

I ve výběru produktu, který se rozhodl prodávat, měl podle svých slov šťastnou ruku. Zvolil totiž výrobky původně německé společnosti LR Health and Beauty Systems, jež byly a jsou prvotřídní. Pojďme ale zpět na začátek jeho cesty za úspěchem. Jak s podnikáním začínal?

Začátky byly tvrdé

Aleš Buksa je úspěšný podnikatel, symbol takzvaného multi-level marketingu. Patří také ke sponzorům různých sportovních akcí v regionu, přispívá ale i na charitu.Nadějný hokejista Vítkovic a nadšený muzikant přijel s kapelou do Německa v roce 1966. Přestože tam byly jeho začátky krušné, rozhodli se s manželkou, že u našich západních sousedů zůstanou.

„Hned se nám tam narodila dcera, k tomu jsem moc neuměl německy. Pracoval jsem v továrně, ale nebyl jsem spokojený. Přemýšlel jsem, co dál, a tak jsem začal dálkově studovat ekonomiku. Po studiu jsem si našel místo v pojišťovací firmě. Osudové setkání s multi-level marketingem přišlo v roce 1978," vzpomíná Aleš Buksa.

Odměňovací model, který do Evropy přišel z USA, se mu hned jevil jako spravedlivý. Měl tušení, že tomuto systému patří budoucnost a že je v něm cesta, kterou by se měl vydat. Začal se mu tedy v Německu naplno věnovat a už tam takto vydělal své první velké peníze. „Multi-level marketing mě uchvátil tím, že nemá žádné hranice. Záleží na píli člověka, hranice výdělku neexistuje. Je tam hierarchie, je ale hloupost říkat, že vydělávají jen ti nahoře. Každý se může dostat výš. I mladí lidé, kteří jsou u nás třeba tři roky, mají obrovské výdělky," popisuje princip Aleš Buksa, kterého zlobí, že multi-levelu uškodili podvodníci.

„Někteří chytráci se inspirovali letadlem, finanční pyramidovou hrou, přesněji řečeno finančním podvodem, v němž vydělali ti, kdo ho nastartovali, a ti dole na něm prodělali. A kredit multi-level marketingu tím poškodili. Ale v poctivém obchodě nikdo nechce po začínajících spolupracovnících kdovíjaké peníze, snad jen na skutečné úvodní výdaje," říká.

Návrat do Česka

Zpátky domů do Česka se vrátil až v roce 1993. Oslovila ho totiž firma LR International s tím, jestli by u nás otevřel její pobočku. Manželka tím tehdy byla zaskočena, s návratem už příliš nepočítala.

„Když jsem to tehdy ženě oznámil, byla z toho v šoku. Stěhovat se zpátky se jí vůbec nechtělo. V Německu jsme měli domov, přátele, žilo se nám tam dobře. Já jsem ale vždycky tvrdil, že doma jsem v Česku. Věděl jsem, že se jednoho krásného dne vrátím," tvrdí Aleš Buksa.

Možnost otevřít u nás pobočku LR pro něj navíc byla velká výzva. Viděl v tom šanci začít tady, a navíc rozjet věc, která zde ještě nebyla známá. Musel ale zdejší lidi začít teprve učit, co je to multi-level marketing.

Cíl: velký dům

Aleš Buksa je úspěšný podnikatel, symbol takzvaného multi-level marketingu. Patří také ke sponzorům různých sportovních akcí v regionu, přispívá ale i na charitu.

Teď už Aleš Buksa působí, že dosáhl všeho, čeho v životě dosáhnout chtěl. „Nějakou vizi jsem měl pořád. Začínala novým autem až po můj dům, který dnes stojí v Malenovicích. Poprvé jsme ho uviděl v jednom německém časopise o bydlení. Hned jsem věděl, že to je on. Vylepil jsem si jeho obrázek na záchod, a měl jsem ho tak každý den na očích. Tím pádem jsem měl svou vizi pořád před sebou," popisuje Buksa, co ho hnalo do práce.

Patří k lidem, kteří si tvrdě vydělaných peněz umí užít. Vlastním letadlem si jede s manželkou Zdenkou rád odpočinout do Dubaje nebo na americkou Floridu, kde vlastní nemovitosti. Co dnes dělá jinak než před lety, kdy podnikání rozjížděl?

„Přímo do řízení firmy se už nepletu, nechal jsem to mladým. Hodně času mi zabere charita, angažuji se v rotariánském hnutí, ale i v dalších projektech. A snažím se trávit co nejvíc času s rodinou. Celý život jsem tvrdě pracoval, manželka za mnou stála a vždycky byla mojí oporou. Dcera nám přivedla na svět úžasně šikovná vnoučátka, to je naše největší radost," usmívá se Aleš Buksa.

Cesta k úspěchu podle Aleše Buksy

Jsou to tři kroky. První je vůle a touha neboli materiální vize. Druhý krok je dostat nebo si najít nějakou příležitost. A ten třetí krok už je jen samotný čin. To je celý návod na cestu k úspěchu. „Důležité je vycítit příležitost. Poznat ji a pořádně ji uchopit. Spousta lidí si jí totiž bohužel ani nevšimne," míní úspěšný podnikatel.

K TÉMATU: Co je multi-level marketing?

Multi-level marketing (MLM) je forma přímého prodeje. Někdy také síťový marketing. Podstatou je zkrácení distribučního řetězce na minimum. Výrobce nebo dodavatel služeb vytváří podmínky pro samostatné podnikání nezávislých přímých prodejců. Tak vzniká mnohovrstevní struktura-síť prodeje, která je účinnější a levnější než klasický distribuční řetězec velkoskladů, velkoobchodů… První využila MLM firma Nutrilite (1934) v USA. Později tento způsob přímého prodeje převzala také firma Amway (1959), která se v roce 1979 zasadila o definici legální podoby MLM. Tato definice se stala v mnohých státech základem pro vymezení podmínek zákonem. Seriózní firmy využívající MLM jsou sdružené v mezinárodních asociacích FEDSA nebo WFDSA a také v národní asociaci AOP. Členové asociace se zavazují přijetím členství k vysoké kvalitě svého zboží a služeb, stejně tak se zavazují k normám etického chování. Zdroj: Wikipedia.cz