S tričkem, které zdobí neumělá kresbička zmíněné ryby, se určitě setkala řada lidí. Málokoho by ale asi v tu chvíli napadlo, že se dívá na zboží, které nevzniklo v Anglii nebo v Číně, ale v přestavěné stodole v Bernarticích nad Odrou na Novojičínsku.

A tak jako trička UAX na první pohled upoutají svou kresbou, podobně zaujme každého sídlo UAX. Na první pohled dřevěnými latěmi obložená krychle ukrývá zajímavý interiér. Autorem je architekt Kamil Mrva, jenž získal na mezinárodním architektonickém poli nejedno ocenění. Jedno z nich i za dům v Kojetíně, místní části Nového Jičína, který navrhl právě Radkovi Leskovjanovi.

Zlaté ruce – dalo by se s nadsázkou říci o obou zmíněných pánech. Radek Leskovjan se kreslením bavil a před zhruba patnácti lety sotva tušil, že jeho kresbičky budou znát i lidé za hranicemi republiky. „Původně jsem kreslil trička jenom pro kamarádky,“ vzpomínal Leskovjan a dodal, že na trhu tenkrát nic takového nebylo.

„Už tenkrát to byla taková volná outdoorová kresba. Vypadá sice dětsky, ale kupují si to hlavně dospělí,“ poznamenal Leskovjan, jenž přiznal, že kresby jsou prvoplánové. „Na nic si nehrajeme. Je to nadsázka, děláme si i sami ze sebe srandu. Ale přitom dbáme na kvalitu šití, používáme kvalitní barvy a bavlnu, čímž jsme si u zákazníků během let získali důvěru a rádi se vrací nakoupit tento velice kvalitní výrobek,“ upozornil Leskovjan.

V době, kdy namaloval první obrázky na trička, byly na trhu jen výrobky nebo kopie Adidasu či podobných firem nebo vietnamská produkce. „Mezi tím neexistovalo žádné tričko pro volný čas, outdoor, prostě něco pro lidi, kteří nehledají takzvanou shopingovou kulturu. Možná snad nějaká metalová trička.

Tak jsme si řekli: ,Udělejme kvalitní triko.‘ S kamarádem jsme ta trika začali dělat v garáži u rodičů,“ připomněl začátky Leskovjan a dodal, že zpočátku nakupovali kvalitní materiál nejprve v zahraničí, poté přešli na ryze český. „Prodávali jsme hodně na hudebních festivalech, začali jsme objíždět různé outdoor obchody, džínové obchody. V té době to bylo nadčasové a byl hlad po všem novém,“ vrátil se Leskovjan v myšlenkách o řadu let nazpět.

Kresba Radka Leskovjana vypadá jako neumělá, téměř dětská. „Grafici námi pohrdají, protože to není graficky čisté, propracované, je to v podstatě odpadlé od fixu a nedodržujeme ani klasické grafické postupy,“ uvědomuje si Leskovjan, jemuž pod rukama prošlo již kolem sedm set motivů a dvou milionů potisků mikin i triček.

Ve spojení s patnácti barvami pánských a devíti dámských triček to je nepřeberné množství kombinací. „Takže když chci jako zákazník třeba motiv Tour de pub na kávovou barvu, tak mám téměř jistotu, že ho mám asi jako jediný. Chci tím říci, že je málo pravděpodobné, že se majitel trika setká s totožným trikem. Tím našim zákazníkům poskytneme velice žádanou originalitu,“ řekl Leskovjan.

Aby se zákazníci cítili součástí UAX, vznikl jeho Facebook a brzy budou i webové stránky. Obojí je pro ty, kteří mají chuť zapojit se do jakési hry. „Lidi baví s námi navrhovat. Nemám problém kreslit, ale co nakreslit? Zákazníci hledají spojení slov, pošlou něco, a když se ten námět hodně líbí našim zákazníkům, tak udělám triko.

My to nakreslíme, oni pak dostanou triko, hrdě ho nosí a vykládají, že to vymysleli oni. Jde nám o to, aby se člověk cítil být součástí UAX,“ doplnil ještě Leskovjan, jenž se snažil vtisknout specifickou tvář i dvěma prodejnám v Praze, v ostravském Lasu či v Bernarticích nad Odrou.

„My jsme český výrobce oblečení pro volný čas, ale jsme jiní než ostatní. Chceme, aby se náš zákazník s tou značkou ztotožnil, což se nám i díky velkému důrazu, který klademe na kvalitu výrobků, daří,“ uzavřel Leskovjan.