Koupili jste si zvířecího mazlíčka, a něco se vám na něm nezdá? Klidně ho můžete reklamovat. Máte na to celých šest týdnů. To je totiž doba, kterou u zvířat stanovuje reklamační řád.

„Lidé přicházejí reklamovat zvířata tak třikrát až čtyřikrát do měsíce. Vrací hlavně hlodavce – křečky nebo králíky, ale také fretky. Vymlouvají se na čerstvou alergii nebo na to, že králík příliš kouše. Jednou jsme dokonce řešili případ, kdy si zákazník stěžoval, že papoušek příliš křičí,“ přiblížila důvody reklamací Lucie Holeczyová z Pet Centra v ostravském Futuru.

Stejnou zkušenost mají ve zverimexu U Zajíčka v Bělském lese.

Podle prodavačky Lenky Hoffmanové jsou někdy důvody, proč lidé chtějí zvíře vrátit, nesmyslné. „Často si vymýšlejí různé blbosti, a nepřiznají si, že nejsou schopni se o něj správně starat. Pokud k nám přijde zákazník například s tím, že mu týden po zakoupení zemřel křeček, musí napřed prokázat, že jej dobře živil a nic nezanedbal,“ vysvětlila Hoffmanová. Zákazníkovi tedy v těchto případech doporučují, aby mrtvé zvíře poslal k pitvě na Státní veterinární správu ČR. „Většinou si to lidé rozmyslí, protože zjistí, že je kolem toho spousta běhání,“ tvrdí Hoffmanová.

Lidé sem chodí reklamovat i akvarijní rybičky. „Přijdou s tím, že rybka po pár dnech umřela a že musela být nemocná, už když si ji kupovali. Ale to, že ji v minus dvaceti stupních nesli jen tak, v sáčku domů, už nepřiznají,“ míní Hoffmanová.

Lucie Holeczyová potvrdila, že lidé dokážou být ke zvířatům hodně krutí. „Dokonce nám i vyhrožují, že když si zvíře zpět nevezmeme, pustí jej na silnici. Samozřejmě si jej raději vezmeme zpět.“ Zkušenosti s reklamacemi zvířat mají i v chovatelských potřebách Zvěrokruh v obchodním centru Karolína.

„Lidé chodí nejčastěji vracet fretky s tím, že příliš koušou nebo smrdí. Přitom je na tyto věci při nákupu upozorňujeme a snažíme se je seznámit se vším, co je čeká. Někteří lidé si bohužel nedají říct a neuvědomují si, že po zakoupení nesou za zvíře zodpovědnost,“ uvedla Vladimíra Hilschnerová ze zverimexu Zvěrokruh a vzpomněla na případ, kdy byla reklamace oprávněná.

„Malý chlapec přišel vrátit křečka s tím, že má špatně vyvinutou nohu. Když jsme ho prodávali, vůbec jsme si toho nevšimli, protože křeček normálně běhal. Vyměnili jsme ho za nového,“ zmínila Hilschnerová. Stejně postupují ve většině případů, kdy zákazník přijde zvíře reklamovat.

Při reklamaci zvířat se podle Josefa Dubna, mluvčího Státní veterinární správy, uplatňují stejná pravidla jako při reklamaci běžného zboží.

„Občanský zákoník považuje zvíře za věc. Pro prodej zvířat platí naprosto stejné podmínky jako pro prodej jakéhokoliv jiného zboží. Pokud je zákazník přesvědčen o skryté vadě, může tedy zvíře reklamovat. Záruční lhůta je ale nižší, pouze šest týdnů,“ vysvětlil Duben. V praxi by se ale podle něj mělo přistupovat ke každému případu individuálně.

TEREZA KRUMPHOLZOVÁ
MICHAELA APPELTOVÁ