Přístupy k jejich zpracování jsou různé. Dva však dominují: 34 procent obchodních řetězců lidi motivuje, aby zvládli nakoupit co nejvíce skvělých dárků pro své blízké: zobrazují hromady balíčků nebo děti radující se z obrovského dárku.

Jiné markety zdůrazňují trávení klidných chvil s rodinou a žádný stres – domácí pohodu zobrazují obchodníci ve 23 procentech letáků. Stromečky, dárky a perníčky k českým Vánocům zkrátka patří a ukazuje se to i v reklamních letácích obchodních řetězců.

Společnost Česká distribuční analyzovala přední strany tiskovin vydaných v prvním prosincovém týdnu. Zjistila, že nejčastěji je v nich vidět stromeček, ten je na zhruba 40 procentech tiskovin. Dárky jsou na třetině.

Lidé nestojí o novoty

„Obchodníci vědí, že během Vánoc zákazníci nestojí o novoty, pozitivně vnímají spíš tradiční symboly,“ uvedl ředitel České distribuční Petr Sikora. „Kromě stromečku s dárky jsou to také perníčky. Méně už cukroví,“ dodal Petr Sikora.

V letácích se první vánoční motivy objevují už od října. Atmosféra Vánoc v nich převáží právě až v prvním prosincovém týdnu, kdy vycházejí speciální tematické letáky s platností až do Štědrého dne.