Do kokily se odlévá ocel, z níž vznikne ingot. Ingoty zákazník dále zpracovává na finální výrobky, které se uplatňují například v těžkém strojírenství, loďařském a jaderném průmyslu.

Kokilu o hmotnosti 110 tun, celkové výšce 3 metry a průměru přes 4 metry vyrobila slévárna dceřiné společnosti Liberty Engineering Products Ostrava, která patří mezi největší světové výrobce odlitků.

Kokil s takto vysokou hmotností se v Ostravě ročně vyrobí přibližně pět. Tato výroba je organizačně složitá, je zapotřebí důkladně koordinovat dodávky tekutého kovu z vysokých pecí a zejména dodržet optimální licí teplotu. Náročná je ale i následná expedice.

„Kokily se běžně převážejí kamiony, ale z důvodu opravy strategického silničního mostu v Rakousku jsme museli volit železniční dopravu. Doprava takového nadrozměrného nákladu po železnici vyžadovala nejen dokonalé uložení na vagon, ale také spoustu administrativy, zejména povolení od českých, rakouských a italských železnic,” uvedl Otto Mischinger, ředitel Liberty Engineering Products Ostrava.

Expedice kokily ale byla náročná i z důvodu koronavirových opatření, kdy zaměstnancům italské logistické firmy, která měla za úkol kokilu naložit a odvézt zákazníkovi, nebyl umožněn vstup do ČR.

„Vše se nám podařilo úspěšně zkoordinovat. Na nakládku obřího výrobku se najala česká společnost a přes veškerá omezení se kokila nakonec vydala na cestu do Itálie,” dodal Otto Mischinger.