Legendární motorový vůz M 290.002 je národní kulturní památkou. Naposledy byla Slovenská strela na železniční trati v roce 1960, pak stála dlouhé roky v Kopřivnici na kolejích u muzea Tatry jako exponát. Vznikla ve velmi krátké době, a to v závěru roku 1933, zprovozněná u Českých státních drah byla v červenci roku 1936.

Motorové vozy M290.0 byly vyrobené v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v Tatře Kopřivnice.

Na voze je unikátní například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vůz rozjížděl na elektrický pohon, čímž lze vozidlo považovat za hybridního průkopníka.

S rostoucí rychlostí se trakční motor odpojil a vozidlo bylo poháněno pouze na mechanický přenos. Dosahoval rychlosti až 130 kilometrů za hodinu, při zkouškách zvládl rychlost až 148 kilometrů za hodinu.

Rekonstrukce Slovenské strely začala v srpnu 2018 odvozem do Hranic, jednoho z pracovišť společnosti Českomoravské železniční opravny. Jednatel společnosti Jiří Loucký při slavnostním příjezdu Slovenské strely do Kopřivnice shrnul výčet prací při rekonstrukci motorového vagonu.

„Při zkušebních jízdách jsme najezdili zhruba třináct set kilometrů, přitom jsme zjišťovali dílčí závady – na brzdě, na oknech a další a museli jsme si s tím za těch pět měsíců zkušebních jízd poradit. Tady musím vyzdvihnout šikovnou práci techniků, kteří všechny problémy vyřešili. Došli jsme k závěru, že současný stav této jednotky, vzhledem k tomu, že se použily novější materiály a technologie při dodržení historické části, je o minimálně patnáct procent lepší než původní," řekl Deníku již dříve Jiří Loucký.