„Časový plán je nastaven tak, aby bylo možné na tyto veřejné služby čerpat prostředky z Operačního programu Doprava 20142020. Vzhledem k tomu, že prioritou ministerstva dopravy je zvýšit komfort cestování na české železnici, chceme dopravcům umožnit, aby v soutěžích mohli využít evropské peníze na pořízení kolejových vozidel," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Pokud se chtějí dopravci zúčastnit soutěže o provoz vlaků na výše zmíněné trase mezi Ostravou a Olomoucí, musí podat přihlášku do soutěže do jara roku 2016.

„Leo Express provozuje všech svých šestnáct spojů mezi Prahou a Moravou mimo závazek veřejné služby, to je bez dotací od krajů a státu. Tento přístup si chceme zachovat i nadále. O účasti v soutěži o trať Ostrava Opava Krnov a Olomouc budeme uvažovat v souvislosti s naším stávajícím provozem, a pokud pro nás tato trať bude zajímavá, rádi se soutěže zúčastníme," řekla mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Otevírání trhu má ale podmínku: dopravci by si navzájem měli uznávat jízdenky, a to v souladu s tím, aby cestující na jedné trase mohli využívat všechny spoje, ať už zajištěné soukromými dopravci nebo Českými dráhami.

Dále by měla na trase platit jednotná tarifikace, která by se měla odvíjet od cen Českých drah. A tady vidí soukromí provozovatelé vlaků problém.

„Jedním z kontroverzních a výrazně nedotažených bodů návrhu, které ministerstvo dopravy předložilo vládě, je otázka jednotné tarifikace tratě. Leo Express obecně jednotnou tarifikaci vítá. Společný tarif však musí být definován státem a jeho povinností je vyvinout takový tarif který bude dostatečně transparentní a bude podléhat nezávislé kontrole. Místo toho ministerstvo navrhuje, aby cena byla řízena jedním ze soutěžících subjektů na trhu, a to přímo subjektem s dominantním postavením," uvedla pro Deník mluvčí Leo Expressu PetraValentová.

Kromě tratě mezi Ostravou a Olomoucí se bude otevírat trh i pro trasy mezi Plzní a Mostem, Libercem a Pardubicemi a Ústím nad Labem, Prahou a Chebem, Prahou a Děčínem.

Na ostravské trase by vlaky soukromých dopravců, jako Leo Express a RegioJet, mohly jezdit v roce 2019.