Nákupní zvyklosti zákazníků se podle ředitelky ostravského Avion Shopping Parku Kateřiny Ježkové až tolik nemění.

„Pořád platí, že po výplatách lidé nakupují více. V týdnu po výplatě se v rámci našeho obchodního centra zvyšuje návštěvnost přibližně o 20 procent oproti týdnu před výplatou. Nejvíce tento nárůst návštěvnosti pociťujeme tradičně o víkendech, kdy přijíždějí lidé nejen z blízkého okolí, ale i vzdálenějších míst našeho regionu. Tohoto trendu v nakupování využíváme i marketingově," uvedla Kateřina Ježková.

Na akční slevy

Jistá pravidelnost v tom, jak lidé nakupují, je patrná i v prodejnách Kaufland. Podle mluvčího Michaela Šperla ale nelze jednoznačně říci, že se nákupní zvyklosti dělí na období před výplatami a po nich.

„Vzhledem k velké orientaci na akční slevy a nízké ceny všeobecně bývá zákazník už velmi dobře informovaný, ale při nakupování potravin zůstává také opatrný. Své nákupy si lidé velmi rozvážně plánují na celý měsíc," doplnil Michael Šperl.

Judita Urbánková z obchodního řetězce Albert uvedla, že tržby v období po výplatách bývají vyšší.

„Lidé nakupují zejména nepotravinové zboží, například větší balení pracích prášků, kosmetiku, dětské pleny, ale také velká balení krmiva pro psy či kočky. Je také znát, že se po výplatách lidé chtějí za svou práci tak trochu ,odměnit', a tak více nakupují kávu či dražší cukrovinky," poznamenala Judita Urbánková.

Před výplatou

Všeobecným trendem v poslední době je podle ní častější nakupování v průběhu celého měsíce. „Lidé mají v košíku méně věcí, nakupují zejména čerstvé potraviny, pečivo, ovoce, zeleninu a podobné zboží. Velká část zákazníků také samozřejmě využívá nákupu zboží v akcích za zvýhodněné ceny," dodala Judita Urbánková.

„Vysvětluji si to tím, že hodně lidí už se dnes nebojí jít díky kontokorentům do minusu na svých účtech. Když se blíží výplata a nejsou ještě na dně limitu pro kontokorent, tak si nákup dopřejí i před výplatou. Dobrý bývá z hlediska prodeje i týden po výplatách, ty následující dva týdny jsou většinou naopak slabší," přidala postřeh prodejkyně, která nabízí na autoburze autopotahy.

To, že zkušenosti prodejců mimo velké markety jsou odlišné, potvrzují i v prodejně S Jeans v centru Ostravy.

„Výplatní termín už tak velkou roli nehraje. Daleko více záleží třeba na počasí. Když je podzim teplý, tak zákazníci nepotřebují třeba zimní bundy. Když je naopak chladněji, tak si nové oblečení, které v šatníku chybí, přijdou nakoupit," řekla prodavačka prodejny S Jeans.