Loni si provozovatelé našich uhelných skladů stýskali, že polští prodejci využívají toho, že v jejich zemi ještě nebyla zavedena ekologická daň. Ta už sice mezitím byla zavedena i v Polsku, situace ale zůstává podobná jako loni.

„Polští prodejci uhlí vozí našim zákazníkům až domů. Nevím, jak to dělají, ale řekl bych, že u některých prodejů ta ekologická daň v ceně zahrnuta být nemůže. Loni jsme zaznamenali pokles prodeje uhlí zhruba o třetinu a letos to vypadá hodně podobně. Takže když to odhadnu, že ve srovnání s rokem 2010 letos budeme na polovině prodeje, nebudu přehánět. Snažíme se situaci řešit tím, že uhlí vozíme i do jiných míst naší republiky, částečně i na Slovensko. Situace je složitá a myslím si, že by těm laciným dovozům uhlí z Polska měli věnovat daleko větší pozornost celníci," uvedl Zdeněk Novák z ostravské společnosti Unitherm. Za metrák uhlí od Unithermu platí zákazníci 470 až 490 korun, včetně ekologické daně.

„To, že Poláci k nám dovážejí uhlí, platí nejen pro pohraniční obce. Zavážejí celý kraj. Takže je logické, že nám se prodeje uhlí a koksu nezvyšují. Zůstáváme plus minus na loňských číslech," uvedli v Uhelných skladech Piskořová ve Frýdlantě nad Ostravicí.

Obcházejí daň?

„Nikdo mi nevymluví, že polští dovozci nějak ekologickou daň obcházejí. Prodávají našim zákazníkům načerno. Byli jsme se podívat i v několika skladech v Polsku. Viděli jsme váhy, které byly v dost bídném stavu. Když ale našim lidem uhlí dovezou až domů, ti těžko zjistí, jestli jim z náklaďáku vysypali o metrák více, či méně," přidal další zkušenost pracovník uhelných skladů poblíž Ostravy. Podle něj řada polských náklaďáků s uhlím jezdí i přes menší přechody v Šilheřovicích, Hati či Píšti, kde mají zakázaný vjezd. „Kdybych vjel do Polska přes takový zákaz já, hrozí mi vysoká pokuta. Bylo by určitě dobře, aby podobně přísně postupovali naši celníci a policisté i vůči polským řidičům nákladních vozů. Jezdí jich tudy totiž opravdu dost," sdělili Deníku nezávisle na sobě provozovatelé dvou uhelných skladů z pohraničí.

Podle pracovníka dalších uhelných skladů nahrává polským prodejcům i mentalita našich obyvatel v pohraničí. „Lidé jezdí pro uhlí s přívěsnými vozíky. Na metráku ušetří nějaké desetikoruny. Až tolik toho ale nenaloží, takže se vracejí zpátky i několikrát za sebou. Mají pocit, že nakoupili hodně levně, už do toho ale nezapočítávají benzin," přidává další příklad pracovník uhelných skladů.