Na pomoc pacientům bude během příštích osmi let létat stejný model vrtulníku – dvoumotorový Eurocopter EC 135 T2+, nově ovšem vybavený palubním navijákem určeným pro záchranu pacientů z těžko dostupných míst.
Stroje Air – Transport Europe startují od roku 2017 i v Olomouckém kraji, kde jen za loňský rok vzlétly k 524 zásahům. Od ledna tak budou nově sloužit českým pacientům od Jeseníků po Beskydy.
Záchranáři, lékaři i piloti absolvovali v minulých měsících několik společných výcviků, které proběhly jak na ostravské základně, tak ve výcvikovém centru ve slovenských Tatrách.
Do těžko přístupného terénu
Novinku v podobě palubního navijáku, kterou ATE přináší do Moravskoslezského kraje, používají letečtí záchranáři zejména pro speciální záchranné akce v těžko přístupném terénu nebo nad vodní hladinou. Ve své výbavě ho v Česku kromě vrtulníků ATE má už jen armádní letecká záchranka.
„Je to lanová technika, která vyžaduje důkladnou přípravu na zemi i ve vzduchu. Největší výhodou palubního navijáku je jeho efektivita, která je pro úspěšnost zásahu mnohdy rozhodující. Umožňuje spustit lékaře bez nutnosti mezipřistání k přímému ošetření pacienta a po jeho opětovném vytažení zpět na palubu pokračovat v letu do zdravotnického zařízení,“ upřesňuje Marián Kuklica, instruktor speciálních záchranných akcí z ATE, který má s touto technikou zkušenosti i jako pilot.
Letecká záchranná služba v Ostravě a Olomouci má sedm plně vycvičených pilotů.
„Piloti mají zkušenosti jak s nočním provozem, který je na středisku v Ostravě požadovaný, tak se speciálními záchrannými akcemi při zásazích v terénu,“ dodává Zuzana Hopjaková, tisková mluvčí ATE.
Změnu doznalo rovněž barevné provedení vrtulníku Eurocopter EC 135 T2+, který bude nad hlavami obyvatel kraje létat nově v červenobílých barvách.
„Pro Moravskoslezský kraj jsme zvolili stejný model vrtulníku, na který byli záchranáři i lékaři zvyklí z předešlých let. Nově jsme jej ale oblékli do červenobílého kabátu, který je typický pro naši flotilu,“ uzavírá Zuzana Hopjaková.