„Pokud zboží není poškozené a nošené, vyměníme je. Peníze ale nevracíme. Nejčastěji se mění oblečení na pány. To v případech, když se jim dárek od manželky nelíbí nebo jim třeba nesedne velikostí," uvedla prodavačka obchodu s módou v centru Ostravy a podobně odpovídali i prodejci ve dvou zlatnictvích, starožitnictví a třech dalších prodejnách s oblečením a módou.

Žádný z oslovených ostravských obchodníků se zatím po posledních Vánocích nesetkal s fenoménem, který zaznamenali obchodníci v některých evropských zemích. Tam lidé údajně kvůli krizi po posledních Vánocích daleko častěji vraceli dárky, které dostali na Vánoce, aby získali hotové peníze, a částečně tak vyřešili svou složitou finanční situaci.

„S takovými případy se nesetkáváme. A ani bychom zákazníkovi zřejmě vstříc nevyšli. I kdyby nám nabízel, že mu za zboží vyplatíme třeba jen polovinu částky, kterou zboží stálo," uváděli nejčastěji prodejci.

Majitelka Deal Hodinářství v Ostravě Leona Nevrlá dodala, že ani v této provozovně se po posledních Vánocích s takovou žádostí zákazníka nesetkali. „Už před několika lety jsme ale dva podobné případy řešili. Nebylo to v souvislosti s Vánocemi. Tehdy jsme brali v úvahu, že šlo o naše stálé zákazníky. Přihlédli jsme i k tomu, že to byly hodinky z kolekce, která byla pořád ještě nová a žádaná, a domluvili jsme se," doplnila majitelka Deal Hodinářství.

Zatímco menší prodejci nevhodný dárek sice vymění, vrácení peněz nabízejí hlavně velké obchodní řetězce. „Zákazníci využívají možnosti nabídky vrácení, popřípadě výměny nevhodných dárků. Platí to i pro období po posledních Vánocích. Nedá se ale určitě říci, že by zákazníci masově vraceli zboží kvůli získání hotovosti, nepozorujeme ani výraznější nárůst objemu vráceného zboží v porovnání s uplynulými lety. Mezi nejčastěji vrácené dárky patří oblečení, a to zejména kvůli špatně vybraným velikostem. Zákazníci také často vracejí dárky, které dostali dvakrát," uvedl Jan W. Dvořák ze společnosti Tesco.

Jak doplnil, na vrácení dárků, popřípadě výměnu nevhodných dárků, se v prodejnách této společnosti vztahují stejné podmínky jako na jakékoli jiné zboží zakoupené kdykoli během roku. „Základní podmínkou pro vrácení peněz nebo výměnu nevhodně zakoupeného výrobku je, aby zboží bylo nenošené, nepoškozené a v původním obalu. Výrobek je možné vrátit kdykoli po jeho nákupu, služba tedy není časově omezena, musí však být splněny podmínky pro vrácení peněz," doplnil Jan W. Dvořák.