„Zavádět povinné místenky ve vlacích, kde nejsme schopni na sto procent dodržovat řazení, je asi nesmysl,“ prohlásil Radek Dvořák.

České dráhy začaly uvažovat o změně loni na podzim, s nápadem přišel tehdejší šéf obchodu Michal Štěpán. Vysvětlovaly ji například tím, že některé vlaky byly tak přeplněné, že by místenky takovým situacím zamezily a umožnily by současně lépe plánovat nasazení dalších vozů.

„U soukromých dopravců je to běžná záležitostí. U nás si cestující zvykli, že místo většinou je. Tím, jak lidí ve vlacích přibývá, to ale už přestává v řadě případů platit,“ řekl tehdy Štěpán, který tento týden v Českých drahách skončil.

Skalní odpůrci i podporovatelé

Plán na povinné místenky má své skalní odpůrce i podporovatele. Zatím jediným povinně místenkovým vlakem zůstane pendolino v úseku Praha – Ostrava a IC Praha – Opava. Dráhy už v minulosti usilovaly o možnost povinné rezervace v railjetech, vlaky jsou ale v objednávce ministerstva dopravy a to je proti.

Podle Dvořáka se České dráhy soustředí spíše na to, aby od května byly i v kamenných pokladnách dostupné všechny služby, které dnes nabízí e-shop. „Některé nabídky tam ještě nejsou k dispozici, a to z čistě technických důvodů. Například jde o cenově nejvýhodnější Vázanou jízdenku, kterou si dnes mohou v předstihu kupovat zákazníci právě na e-shopu,“ dodal Dvořák.