„Zájem o termíny, ve kterých klienti mohou svátky spojit s víkendem či si ušetřit dovolenou, je vždy velmi vysoký a platí to i pro letošní první červencový týden," uvedl Tomáš Brejcha z Čedoku.

Obdobnou zkušenost má i Georgis Mumulos, majitel cestovní kanceláře Nikolas tours. „Termíny zájezdů obsahující dny volna jsou logicky obsazeny nejvíce. Je už pravidlem, že tyto zájezdy obsazují převážně klienti využívající slevy za včasný nákup. Nabízíme jim i další možnost takzvaně ušetřit dovolenou. A to, že některé zájezdy začínají i končí víkendem. U destinací Kréta, Lesbos a Vrasna nabízíme patnáctidenní pobyty, u kterých stačí čerpat jen deset dnů pracovní dovolené. Cena u tohoto pobytu se od ceny kratší dovolené liší minimálně," upřesnil Georgis Mumulos.

Také podle Libora Šugárka, výkonného ředitele Vítkovice Tours, se tento jev opakuje pravidelně každým rokem a je skutečně způsoben snahou ušetřit dva dny dovolené. „Zájezdy v prvním červencovém týdnu tak bývají obsazeny mezi prvními," přidal svou zkušenost výkonný ředitel Vítkovice Tours.

Které země jsou letos hitem?

„Nejvýraznější pokles cen je u Řecka, zhruba o deset procent. Navíc se nám těsně před hlavní letní sezonou podařilo ve vybraných hotelech ceny snížit o dalších patnáct procent, takže naši zákazníci mohou pořídit dovolenou v Řecku téměř o čtvrtinu levněji než loni. V posledních dnech poptávka po Řecku roste.

U hodně diskutovaného Egypta došlo ke snížení cen už v minulém roce o dvacet procent; tento rok zůstávají ceny stejné. Největšímu zájmu zákazníků se těší Bulharsko, Turecko a nově i Španělsko. Mírný nárůst jsme zaznamenali u Chorvatska u zájezdů s vlastní dopravou. Nižší zájem než v minulém roce je zatím o severní Itálii a pobytové zájezdy do Francie," dodal Tomáš Brejcha.Čedok letos podle Tomáše Brejchy zaznamenal zhruba desetiprocentní nárůst prodeje v rámci slevy za včasný nákup.
close Ilustrační foto zoom_in Podle majitele Nikolas tours jsou už nyní některé termíny nebo destinace vyprodány.

„Tradičnější destinace jako Vrasna, Kréta, Zakynthos a další si udržují své pravidelné návštěvníky." Podle něj i přes výrazně negativní mediální kampaň ohledně Řecka zaznamenává letos Nikolas tours citelné oživení zájmu o zájezdy. „V evropském středomořském srovnání vychází Řecko stále cenově nejlépe, nejen při nákupu zájezdu, ale i při útratě na místě," doplnil majitel Nikolas tours.„Tradičně nejvíce obsazen je červenec a srpen, červnové termíny se postupně doprodávají. Oblíbené jsou zájezdy luxusním autokarem, které jsou cenovým hitem už řadu let," říká Georgis Mumulos a dodává, že letos poprvé se z ostravského letiště mohou klienti dostat přímo na  ostrovy Santorini a Ios.

Cestovní kancelář Vítkovice Tours podle Libora Šugárka překročila letos už hranici dvaceti tisíc osob, které si zakoupily zájezd na chorvatský Jadran. „Je to údaj srovnatelný s loňským rokem. Je velmi reálné, že celkový počet prodaných zájezdů se bude stejně jako v loňském roce pohybovat kolem čtyřiceti tisíc," doplnil Libor Šugárek.

Last minute?

„Last minute nabídky na trhu zatím byly vždy a budou i v letošním roce. V důsledku mimořádného zájmu o Chorvatsko ze strany Němců, Francouzů, ale také nově Poláků, bude počet zájezdů last minute ze strany chorvatských hoteliérů výrazně nižší, než tomu bylo v minulých letech," vysvětlil Libor Šugárek z Vítkovice Tours.

Podle majitele Nikolas tours se dají zájezdy last minute koupit už nyní, ale není jich mnoho. „Paradoxně jich bude pořád méně, protože například červenec je obsazen více než červen," dodal Georgis Mumulos.

Tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková říká v rozhovoru pro Deník:

Hodně lidí se vrací na sever Afriky, zájem je i o Chorvatsko, Bulharsko a Turecko

Sezona letních dovolených klepe na dveře, mnoho lidí už si zájezdy koupilo v akcích first minute. O jaké země mají tuzemští turisté největší zájem či zda budou cestovní kanceláře letos ve velkém nabízet i možnosti cestovat na takzvané last minute, jsme se zeptali Kateřiny Petříčkové, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (ACČKA).

close Ilustrační foto zoom_in Dá se z údajů ACČKA porovnat dosavadní prodej letních pobytů se stejným obdobím loňského roku?

V členských cestovních kancelářích zaznamenáváme v současné době zvýšení prodeje všech zájezdů oproti loňskému roku 2011 o zhruba deset až patnáct procent.

O které země je z hlediska prodaných zájezdů zatím letos nejvíce zájem?

Ve vyšší míře se na letní sezonu prodávají zájezdy do Egypta, napomáhají tomu rekordně nízké ceny zájezdů. Cestovní kanceláře zaznamenaly nárůst prodeje u Egypta až o deset procent. U destinace Tunisko bylo u některých CK zaznamenáno zvýšení prodejů v porovnání s loňskou sezonou dokonce o více než čtyřicet procent.

Boom zažívají tradičně Chorvatsko, Turecko a Bulharsko, nově oproti loňsku i Tunisko. Oblíbenými destinacemi zůstávají také Slovensko, Itálie, Španělsko a Řecko. Čím dál více Čechů si vybírá a rezervuje dovolenou přes internet (meziroční nárůst internetového prodeje je zhruba o osm procent), nejčastěji jde o lidi ve věku 25 až 39 let.

Mezi nové letní destinace patří Maroko. Zásadní pokles zájmu Čechů jsme nezaznamenali u žádné letní destinace.

Jak to vypadá se zájezdy last minute? Budou letos nějaké, nebo by lidé na tuto možnost, koupit laciný zájezd, raději letos moc spoléhat neměli?

Vzhledem k výraznému nárůstu prodejů zájezdů na first minute, které probíhaly od prosince do konce dubna, se domníváme, že nabídka lastminutových zájezdů nebude na léto nijak rozsáhlá a bude menší než loni. Současné slevy last minute na červnové termíny zájezdů se pohybují okolo deseti procent. V létě odhadujeme, že se slevy budou pohybovat mezi deseti až patnácti procenty z katalogové ceny, což je obdobné jako loni. Na last minute se již tradičně prodávají nejvíce letecké zájezdy do Egypta a Tuniska, dále pak do Řecka, Turecka a Bulharska. U ostatních zájezdů jsou to destinace Španělsko a Itálie, ale v menší míře.

Prý je letos extrémní zájem o termín v prvním červencovém týdnu, kdy jsou dva svátky a lidé jich využívají kvůli „ušetření dovolené"…

Členské cestovní kanceláře hlásí u některých destinací vyprodané termíny na začátku července, jedná se o klasické dovolenkové destinace Španělsko, Řecko, Itálii. Termíny na začátku července jsou vyprodané kvůli státním svátkům, které vycházejí na čtvrtek a pátek.

GLOSA BŘETISLAVA LAPISZE: Kolik řečí umíš…

Letní dovolená bývá obdobím, kdy si člověk uvědomí, že aspoň základní znalost světových jazyků by měla být pro našince samozřejmostí.

Se svou němčinou jsem se ještě jakžtakž dokázal domluvit ve Španělsku či Itálii, kde jsou na turisty z Německa zvyklí.

Narazil jsem ale v zemi galského kohouta. Na svou zemi i na svůj jazyk hrdí Francouzi mi před dvěma lety uštědřili tvrdou lekci.

S mapou v ruce jsem o pomoc žadonil svou němčinou marně. Mladá slečna v informačním středisku v Nice sice měla na tričku připnutou miniaturní vlaječku s německou vlajkou, ale nerozuměla ani pozdravu. Když jsem o kousek dál poprosil o pomoc dva policisty na motorkách, měřili si mě hodně spatra. Pak se jen zeptali, jestli nemluvím aspoň anglicky, a bleskově odfrčeli. Ke kempu, kde jsme měli objednaný karavan, jsme sice nakonec dorazili, ale ani jeho majitelka německy nemluvila.

Těm Frantíkům jsme se ale nakonec pomstili. Ne všem, ale jednomu číšníkovi, který nás obsluhoval v motorestu při naší zpáteční cestě. Sympatický mladík nás přivítal s úsměvem a francouzským bonjour. Nejmenší člen naší výpravy mu odpověděl česky, manželka italským buongiorno (první týden dovolené jsme se totiž slunili v Itálii), já německy a dcerka využila svých znalostí angličtiny. Číšník očividně zaskočený tak nesourodou rodinkou rychle prchl od stolu, chvíli gestikuloval se svou kolegyní, kroutil hlavou a zmizel v kuchyňce. Na place jsem ho už nespatřil a při cestě na toalety jsem jej zahlédl v kuchyni, jak do sebe hází velkého panáka, a z tónu, kterým si stěžoval kuchaři, se dalo vypozorovat, že je na tom dost mizerně.