Na ostravské rychlostní cestě Rudné se už od časného rána ve větru třepotají barevné střechy altánků, pod kterými jsou naskládány krabice s rozličnými druhy zeleniny a ovoce. „Prodeji u cest se věnuji už deset let. Baví mě to, jinak bych to nedělal," sděluje Karel Tichavský.

Hned vedle jeho zboží je postavený stánek jiného obchodníka. „Konkurence musí být, bičuje to člověka k lepším výsledkům," dodává Tichavský.

Na konci Rudné před městem Havířov už takhle prodává čtyři roky.

Od jahod do Vánoc

„Začínáme, jakmile se urodí jahody. To znamená tak od června a pokračujeme až do Vánoc, kdy zeleninu a ovoce na stánku vystřídá jmelí a vánoční ozdoby," popsal Tichavský. Každý den okolo půl sedmé ranní vyloží zboží z auta a čeká na zákazníky, kteří projíždějí kolem. Dnešním hitem jsou moravské meruňky.

„Prodáváme českou zeleninu a ovoce, ale i z dovozu. Denně u mě nakoupí kolem dvou set lidí. Teď o prázdninách je to ale slabší. Lidé jsou někde u vody nebo jinde na dovolené," popisuje prodejce. Oba dva konkurenční stánky nabízejí sortiment od borůvek, malin až po česnek. Zboží je úhledně poskládáno a vypadá zdravě a šťavnatě. Kilo jablek je k dostání dokonce za sedmadvacet korun. Prodejce ale není schopný říct, odkud přesně jablka pocházejí.

Kvalita je mnohdy lepší


Podle tiskového mluvčího Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavla Kopřivy je právě nedostatečné označení původu zboží hlavním problémem u tohoto typu prodeje.

„Kontrolujeme prodej zeleniny a ovoce průběžně a preventivně. Požadavky na jakost zboží ve stánku jsou stejné jako na potraviny v kamenných obchodech. Mohu říct, že právě kvalita zboží je mnohdy ve stánku lepší než v obchodě" uvedl Kopřiva.

Stánkaři mají totiž na starost menší množství zboží než zaměstnanci v kamenné prodejně. Proto se jim daří předcházet plísním a zkaženému ovoci, které by mohlo šířit nákazu v bedýnce na další kusy.

Kvalita dobrá, ceny tržní

„Co se týče případného znečištění ovoce a zeleniny prachem od projíždějících aut, je povinností prodejce, aby co nejlépe své zboží před ním uchránil. Zákazníkovi tedy pak stačí už jen plody omýt vodou a žádné nebezpečí nehrozí," dodal Kopřiva.

Co se týče tvorby cen, funguje v tomto prostředí tržní mechanismus.

„Nevedeme žádné statistiky ani dozor nad tvorbou cen. Tu si prodejci určují sami. Dohlížíme pouze na poctivost prodeje, aby zákazník dostal skutečně to, za co zaplatil a na správné informace o ceně, které jsou kupujícímu poskytovány," sdělil tiskový mluvčí České obchodní inspekce Denis Gaidoš.

Svůj názor na to má i paní Gabriela z Ostravy: „Nakupuji ve stáncích u cest, když jedu o víkendu na chatu do Beskyd. Se zbožím jsem spokojená. Co mi ale vadí, je, že nevím, odkud ty potraviny pocházejí. Jak si můžu být jistá, že je stánkař nenakoupil někde v Tescu, a teď je neprodává za vyšší ceny u cesty? Líbilo by se mi, kdyby zahrádkáři měli vyložené zboží u cest před svými pozemky a nabízeli skutečně to, co vypěstovali," vyjádřila své přání.

TEREZA PINTÉROVÁ