Akce o značkách regionu a regionálním rozvoji se zúčastnil i syn zakladatele obuvnického impéria zlínského původu Tomáš Baťa, který od Hyundai očekává kromě růstu zaměstnanosti nové metody spolupráce.

"Hyundai nebude platit abnormálně vyšší mzdy, naši lidé dostávají rozumnou mzdu i rozumné benefity. Výrobní procesy v Hyundai jsou navíc jiné než ty, se kterými se setkávají naši lidé," řekl Adams, podle něhož nejde pouze o platy a platové výhody, ale o celkovou atmosféru ve firmě. "Čeští lidé chtějí pracovat pro české firmy," řekl americký spoluvlastník Tatry.

Světlík doplnil, že totéž platí i pro Vítkovice a že očekává významný rozvoj učebních oborů i univerzitního školství i vývojové činnosti. "Těšíme se, že Hyundai lidi vyškolí a my je potom platy přetáhneme," řekl žertem Světlík.

Hyundai podle generálního manažera pro lidské zdroje Jaromíra Radkovského nechce do Nošovic nikomu přetahovat zaměstnance. "Chceme, ať k nám zaměstnanci přijdou sami, přesvědčeni, že chtějí pracovat pro naši firmu. Věříme, že v regionu budeme nejlepšími zaměstnavateli a jestli potom někdo uzná za vhodné, že půjde k nám, byť pracuje někde jinde, my ho samozřejmě rádi přivítáme," dodal.

Tatra i Vítkovice platí v průměru kolem 21 tisíc korun hrubého. V Moravskoslezském kraji byla loni průměrná mzda 18.680 korun, zatímco v celém Česku to bylo 20.211 korun. Sever Moravy a Slezsko sužuje druhá nejvyšší nezaměstnanost v zemi, která je aktuálně těsně nad 12 procenty. Ačkoli v kraji je bez práce okolo osmdesát tisíc lidí, region paradoxně trápí nesoulad mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce. Nedostatkové jsou zejména strojírenské profese, jako například svářeči, ale také stavební dělníci. Situace by se mohla výhledově zlepšit. Po letech nezájmu se v poslední době začíná v kraji zvyšovat zájem dětí o strojírenské a hutní obory.

Podle Světlíka automobilový závod "vyroste" z vítkovické oceli. "Uzavřeli jsme s Hyundai kontrakt na dodávky oceli pro výstavbu všech hal. Hyundai spotřebuje asi 4000 tun od naší jesenické dceřiné firmy Vítkovice Hard. Není to významný kontrakt, o řád výše jsou Tušimice, ale Vítkovice Hard z toho bude profitovat," uvedl šéf a spoluvlastník holdingu se zhruba 6500 zaměstnanci.

Podnikatel Baťa žijící v kanadském Torontu uvedl, že každá důležitá investice typu Hyundai může být vítaná. "A já doufám, že se to podaří a že to vytvoří zaměstnanost, ale hlavně výuku lokálních lidí v mnoha moderních systémech práce a ve vývoji celkem revolučních vztahů mezi pracujícími lidmi v různých oborech a na různých místech zodpovědnosti," řekl Baťa novinářům. Nové metody spolupráce, které Baťa od Hyundai očekává, povedou podle něj k tomu, aby podnik prosperoval, tedy vydělával peníze, ale také napomáhal k rozvoji kraje.

Nošovická automobilka Hyundai, která se staví od března a zítra oficiálně zahájí stavbu, by měla postupně zaměstnat až 3500 lidí. Sériovou výrobu 200 tisíc automobilů ročně chce spustit v březnu 2009, od roku 2011 plánuje růst výroby na 300 tisíc vozů.

Rozhovor s Tomášem Baťou přináší středeční vydání Moravskoslezského deníku.