Certifikační komise v minulých dnech udělila další čtyři certifikáty - na štramberské oplatky, keramiku Lenky Horecké, květový a medovicový med a cukrářské výrobky Aleny Žaludkové. Mezi oceněnými byli tři místní živnostníci a jedna střední firma. „Zájem o výrobky s tímto označením mají především turisté, kteří si chtějí pořídit originální suvenýr z Beskyd. Dává malým podnikatelům a živnostníkům šanci se zviditelnit a prosadit na trhu,“ tvrdí koordinátorka projektu Radka Sachrová ze sdružení Lidé v Beskydech.

Pro zákazníky znamená toto označení kromě garance původu a jedinečnosti výrobku také záruku kvality a šetrnosti k životnímu prostředí. Značku Vyrobeno v Beskydech používá již rok pro své výrobky - valašské škrábané kraslice - Božena Parenicová. „Jednou jsem si kraslice zkusila udělat doma a už mi to zůstalo. Věnuji se tomu už více než dvacet let. Zájem je nyní velký, takže já chválím, chválím, chválím…,“ říká žena, která je nositelkou titulu Mistr lidové umělecké výroby.

Zájem je o tradiční kraslice, ale i o moderní dírkové kraslice ze slepičích, kachních, husích či pštrosích vajec. Spokojena je i Jana Karbanová z Příbora, jejíž rodinná receptura na bylinný likér Příborská freudovka získala certifikát již loni. „Díky značce Vyrobeno v Beskydech vešel mnohem více do povědomí zdejších obyvatel i turistů.“

Po Krkonoších, Beskydech, Moravském krasu a Šumavě zavádí nyní označení pro místní originální produkci také Moravské Kravařsko. „Regionální značka pomůže nejen výrobcům, ale přispěje ke zviditelnění regionu s bohatou a téměř zapomenutou historií a názvem,“ tvrdí Oldřich Usvald, zástupce Regionu Poodří, který zavedení značky podporuje. Výsledkem projektu má být v blízké budoucnosti podpora prodeje a prezentace výrobků z Moravského Kravařska nejen v České republice, ale i na mezinárodníúrovni. O svou značku nyní usiluje i Slovácko, Vysočina, Haná, Litovelské Pomoraví, Třeboňsko a další regiony. „ Tento zájem není náhodný. Cítí, že právě regionální značka jim může pomoci v jejich snaze zviditelnit region v oblasti turistického ruchu a samozřejmě i podpořit místní produkci tak, aby to prospělo rozvoji jejich území,“ říká Iva Dyková z Regionálního environmentálního