„Myslím, že prodáme tak o čtvrtinu, možná i o třicet procent více než koncem května. Je vidět, že v těch parnech se lidé chtějí ochladit. Přes týden je to lepší, o víkendech bývá město dost vylidněné,“ uvedla zmrzlinářka z centra Ostravy. Zmrzlinu podle ní mlsají rády nejen děti. „Dokonce bych řekla, že častěji než ženy u nás nakupují chlapi. Takže to možná je pro ně lepší osvěžení než to pivo, jak se občas říkává,“ dodala.

O druhém červnovém pondělku po poledni slunce prudce hřeje, lidé se řadí do kratší fronty také u dalších zmrzlinářů v centru města. Naproti prodejně MM Centrum prodávají Českou zmrzlinu z Opočna. Velkou tu mají za patnáct korun, malou za dvanáct. Příchutě nabízejí různé. Na otázku, jestli už je hlavní sezona, jedna z obsluhujících žen zmrzlinářství odpovídá s rozmyslem: „Sezona závisí jen a jen na počasí. Loni jsme prodávali skoro až do půlky října. Dneska je vedro, takže z tohoto pohledu sezona je. Červenec může být deštivý a zastaví se tady jen málokdo.“

Jen několik metrů vedle prodává zmrzlinu žena, která má stroj venku a před prudkým sluncem je ukryta pod slunečníkem. Také ona si na nedostatek zákazníků stěžovat nemůže. Prodavačka zmrzliny v Adria Snack na Poštovní ulici může zákazníkům nabídnout hodně široký sortiment příchutí. Od tradiční vanilkové a čokoládové až po zmrzlinu s příchutí tureckého medu, žlutého melounu či Alpen caramel. „Chlapi si častěji vybírají ty tradiční druhy, hlavně vanilkovou, čokoládovou a hodně i citronovou. Ženy více experimentují,“ dodává ochotně a rychle se věnuje dalším zákazníkům.

Další zmrzlinářka, která nabízí nejen zmrzlinu v pasáži u kina Vesmír, říká, že lidé si vybírají druhy podle počasí. Ve vedru si vybírají více ovocné zmrzliny.

Každý má tu svou top příchuť.
Kromě klasických zmrzlin vanilkových a pistáciových se občas ve stáncích objevují netradiční novinky. Například zmrzlinářka Kateřina Procházková z Ostravy nové chutě dokonce sama vymýšlí. Vyrobila už například perníkovou, skořicovou či švestkovou zmrzlinu a přemýšlí nad dalšími novinkami. „Je ale pravda, že lidem většinou dlouho trvá, než si na novinky zvyknou,“ řekla. V nabídce letos má například kaštanovou zmrzlinu či příchuť Red bull. „Hitem letošního léta by ale mohla být úplná novinka na trhu, což je zmrzlina s příchutí hroznového vína,“ dodala. Jednoznačně první místo mezi kombinacemi drží podle ní kombinace čokoláda - citron. „Ta se prodává nejvíce,“ dodala zmrzlinářka, podle které jsou muži většími mlsouny než ženy. „Může to být způsobeno také tím, že ženy v poslední době čím dál více dbají na dietu,“ míní zmrzlinářka. (čtk)