Zahraniční obchodníci začínají pokukovat po českých autobazarech. Zatímco v minulých letech se ojetiny dovážely spíše ze západní Evropy do Česka, dnes je tomu podle odborníků naopak. Cizinci si začínají pro ojetiny jezdit k nám.

„Zaznamenali jsme jednoznačný nárůst zájmu o naše ojeté vozy pro vývoz do Německa, Španělska a dalších západoevropských zemí. Ještě minulý rok nebyl o takové obchody vůbec zájem,“ potvrzuje obchodní ředitel Auto ESA Tomáš Svoboda.

Jeho slova potvrzuje i Aleš Zich z poradenské firmy AZ Consulting. Podle něho ceny ojetin výrazně klesly, takže jsou pro Západoevropany zajímavé. Nejedná se přitom o nějaký masivní nájezd zahraničních obchodníků, ale pouze o jednotlivé případy.

Zájem od firem

„Pokud se na trhu objeví zajímavý vůz, vyplatí se jim ho koupit a vyvézt. Největší zájem je o Octavie, Fabie, Mondea a Focusy,“ vysvětluje Zich. Tomáš Svoboda ovšem už zaznamenal zájem několika velkých obchodníků, kteří se zajímají o podmínky výkupu většího množství aut pro export na západ. „Jde především o koncernové vozy,“ upřesnil ředitel.

Opět v plusu

Ovšem i bez zájmu klientů z ciziny se autobazarům letos opět mimořádně daří. Například AAA Auto hlásí, že právě prožívá nejúspěšnější období za poslední čtyři roky. Z plných pětačtyřiceti procent se však na prodejnosti podílí pražský a středočeský region. V ostatních krajích není zájem o ojetá auta tolik výrazný.

„Prodejní výsledky v pražském regionu jsou nad naše očekávání a potvrzují tak komentáře ekonomů o opětovném růstu české ekonomiky. Je ovšem evidentní disproporce mezi hlavním městem a ostatními regiony, kde je oživení poptávky velmi pozvolné,“ upřesnila viceprezidentka společnosti Karolína Topolová.

„Velký zájem je především o zachovalé vozy s nízkým počtem najetých kilometrů a s jasným původem,“ nastínil Tomáš Svoboda z Auto ESA. „Výrazně letos také vzrostl zájem o menší vozy s automatickou převodovkou. Na trhu ojetých vozů však bohužel nejsou příliš rozšířené, jelikož se jich moc neprodalo ani jako nových,“ dodal.