Požár v Ústředním stavědle v bohumínské stanici zastavil veškerý provoz.
Požár v Ústředním stavědle bohumínské železniční stanice zastavil veškerý provoz. Foto: Deník/Tomáš Januszek

K požáru došlo zhruba ve 21 hodin. Hořelo v lokalitě vlakového nádraží, v objektu, který přímo souvisí s řízením železniční dopravy.

"Požár měl zasáhnout správní budovu. Událost se obešla bez evakuace. V místě je nefunkční elektrické vedení a také přilehlé železniční přejezdy," sdělila v noci policejní mluvčí Zlatuše Viačková.

Podle serveru Českých drah byl provoz ve stanici zcela zastaven. Omezení se týkalo několika vlaků. Některé spoje byly ukončeny v Ostravě. Další byly vedeny odklonem přes Havířov.

V úseku mezi Ostravou a česko-polskou hranicí byla zavedena náhradní autobusová doprava.

Zaměstnanci utíkali před ohněm 

V době vzniku požáru bylo v objektu pět pracovníků Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). "Zasažena byla dvoupatrová budova Ústředního stavědla. Zaměstnanci byli v prvním patře a k požáru došlo v suterénu. Všem pracovníkům se podařilo budovu opustit včas a bez zranění," potvrdil Deníku mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. 

Hořelo na třech místech

Na místo bylo vysláno několik jednotek hasičů. Hasiči i policisté pracují s podezřením na žhářství. Sabotérství nasvědčují tři místa požárů v různých objektech stanice. 

"Na třech místech hořely rozvaděče, rozvody a zabezpečovací zařízení pro železniční dopravu. Předběžně odhadovaná škoda se vyšplhala na 100 milionů korun. Nikdo nebyl zraněn. Příčina vzniku požáru je v šetření," informoval mluvčí moravskoslezských hasičů Petr Kůdela. 

Prvotní informace hovořily o tom, že hoří v prostoru bohumínského nádraží. Hasiči postupně zjistili, že hoří na třech místech mimo nádraží – v objektu hlavního stavědla, ve velké hale, kde se opravují kolejová vozidla, a ve venkovním prostoru chráničky elektrorozvodů.

"Na hlavním stavědle hořelo v místnosti s rozvaděči, ve velké opravárenské hale rozvody kabeláže ve výšce 10 metrů. Hasiči používali při likvidaci požáru sněhové a práškové hasicí přístroje. Všechny zasažené vnitřní prostory odvětrávali pomocí přetlakových ventilátorů. Oheň dostali hasiči pod kontrolu během několika desítek minut, uhašeno měli na všech třech místech před středeční půlnocí," dodal Kůdela. 

Zásah hasičů u požáru v bohumínské železniční stanici.

Následky požáru. Foto: Hasiči MSK

Příčinu zjišťují specialisté

"Od čtvrtečního rána zjišťují vyšetřovatelé HZS Moravskoslezského kraje, jimi pozvaní kolegové z Technického ústavu požární ochrany v Praze, Policie ČR a zástupci drážních subjektů možnou příčinu vzniku požáru na třech místech zabezpečovacích a rozvodných zařízení pro vlakovou dopravu v sousedství železniční stanice v Bohumíně. Pořizují fotodokumentaci, odebírají vzorky z požářišť, za denního světla hodnotí situaci. Je velmi pravděpodobné, že vzhledem k závažnosti bude příčina vzniku požáru nejdříve známa až v řádu dní či dokonce týdnů," doplnil mluvčí hasičů Kůdela. 

Vyhořel mozek stanice

Požár zasáhl a značně poškodil velmi důležitý provoz stanice. Z provozu bylo vyřazeno Ústřední stavědlo. 

"Jedná se o jakési mozkové centrum, ze kterého je doprava v oblasti řízena. Oprava bude velmi náročná a nákladná. My předpokládáme, že náklady přesáhnou zatím odhadnutých 100 milionů korun. Kontaktován už byl dodavatel technologie, aby mohlo být přijato provizorní řešení, které by zajistilo provoz po dobu opravy," vysvětlil mluvčí SŽDC Ptačinský. 

Vlaky pojedou až za týden

Doba obnovení provozu byla v noci předběžně stanovena na čtvrteční 6. hodinu ranní. Ani v té době se ale vlaky ve stanici nerozjely. 

Ve čtvrtek ráno byla doba výluky upřesněna. "Předpokládané obnovení výluky je předpokládáno na pondělí 15. 2. ve 23.59 hodin," uvádí server Českých drah. Vlaky by tedy bohumínskou stanicí mohly začít projíždět až v úterý. 

Mezi Ostravou, Bohumínem a Dětmarovicemi jezdí místo vlaků autobusy. Cestující musí počítat s tím, že ostatní vlakové spoje na příjezd autobusů nečekají a odjíždějí podle jízdního řádu. 

Některé vlaky budou moci stanicí projíždět. "Podařilo se nastavit a uzamknout výhybky tak, že vlaky mohou stanicí projíždět takzvaně "napřímo". Tímto způsobem budou vedeny zejména mezinárodní spoje do a z Polska. Spoje na Slovensko budou dále vedeny přes Havířov," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. 

Už ve čtvrtek dopoledne se železničářům podařilo vyprostit ze stanice uvězněné soupravy, včetně dvou pendolin, aby mohly být zařazeny do provozu. 

Škoda za 100 milionů

Požár zasáhl Ústřední stavědlo v bohumínské železniční stanici.
Požár zasáhl Ústřední stavědlo bohumínské železniční stanice. Foto: Deník/Tomáš Januszek

Podle informací Deníku poškodil požár drahé zařízení stanice. Zřejmě jde i o optické kabely. Některé poškozené zařízení bude muset být vyměněno, další projde důkladnou kontrolou, aby byla zajištěna bezpečnost provozu. 

Podle vyšetřovatele hasičů byl požár způsoben technickou závadou nebo cizím zaviněním. Podle předběžných odhadů přesáhne celková škoda 100 milionů korun. Poškozeny jsou i železniční přejezdy v okolí stanice. 

"V noci na čtvrtek došlo v budově v technologické místnosti ústředního stavědla vedle železniční stanice Bohumín k požáru skříně s relé. Poškozením došlo k vyřazení provozu vlakové dopravy v železniční stanici a vyřazení několika železničních přejezdů. Podle vyjádření zástupců organizace škoda přesáhne sto milionů. Místo vzniku požáru bude dnes během dne znovu ohledáno, a to i ve spolupráci s policejními odborníky na urychlovače a elektro. Policisté zahájili úkony trestního řízení nedbalostního přečinu obecné ohrožení," uvedla ve čtvrtek ráno policejní mluvčí Zlatuše Viačková. 

Pozor na přejezdech!

Mimo provoz jsou železniční přejezdy v Bohumíně i okolí. "V souvislosti s požárem došlo také z poruše na několika železničních přejezd. Apelujeme na řidiče, aby byli maximálně obezřetní při přejezdech. Vlastník všechny přejezdy označí, ale do té doby pro nepozorného řidiče může být přejezd v poruše nebezpečný. Konkrétně se jedná o ulice Trnková, Drátovenská, 9. května. Na ulici Ostravská jsou hned dva přejezdy, na ulici Na chalupách je pro pěší. Nefunkční je i přejezd v Dolní Lutyni, část Věřňovice," dodala mluvčí Viačková.

Semafory na přejezdech by měly být vypnuty. "S ohledem na přerušení napájení byly přejezdy vypnuty. Postupně se pracuje na obnovení jejich činnosti. Dotčené přejezdy jsou označeny dorpavním značením, které na poruchu řidiče upozorňuje," dodal mluvčí SŽDC Ptačinský.