„Limonáda Pivoňka je vlastně nezakvašená mladina. Vařím ji v první fázi stejně jako pivo, ale protože tam nechci žádný alkohol, pak už mladina nepřijde s kvasnicemi vůbec do styku. Kdybych ji nechal zakvasit, tak z toho vyjde pětistupňové pivo. Prodáváme ji jako čistou přírodní mladinu, ale ta lidem moc nechutná, protože je málo sladká. Kdo chce, tomu ji přímo při čepování dosladíme klasickým sirupem,“ prozradil rýmařovský sládek Karel Polišenský.

PIVNÍ VINĚTY nesou zamračený portrét Karla Polišenského, aby se ležáky Morous výrazně odlišily od ostatních značek. Ve skutečnosti zdaleka není takový morous, jak se prezentuje v reklamně.

Pivovar Morous vaří jen pro návštěvníky rekreačního komplexu Slunce, ale dalším prodejcům pivo nedodává. Existují i daleko menší pivovary. „To byste nevěřili, jak početná a pestrá je u nás komunita domácích vařičů, kteří si dokážou vyrobit skvělé pivo na koleně v garáži. Buď v zavařovacím hrnci, nebo si koupí takzvaný mikropivovar. Většinou si vystačí se svrchně kvašeným pivem, protože v domácích podmínkách těžko uhlídáte teplotu pro správně studený metabolismus kvasinek. Mnozí domácí vařiči piva jsou ve svém oboru mistři a pořádají i prestižní soutěže,“ představil Polišenský skutečný protipól velkých pivovarů.

PIVNÍ VINĚTY nesou zamračený portrét Karla Polišenského, aby se ležáky Morous výrazně odlišily od ostatních značek. Ve skutečnosti zdaleka není takový morous, jak se prezentuje v reklamně.

Z vlastní zkušenosti může potvrdit, že když se člověk začne zajímat o technickou stránku pivovarnictví, nedá se to už zastavit. „Já jsem absolvoval rekvalifikační kurs na pivovarnické práce a pak jsem byl na praxi v pivovaru. Když si uvědomíte, na jakých principech to funguje, není vaření piva zase tak složité. Chce to ale svoje, takže brzy přestanete počítat náklady na vybavení. Například jeden kotel mě stál přes 100 tisíc bez daně, a to ještě extra potřebuje tlakové zkoušky,“ prozradil sládek Polišenský něco o své cestě do světa pivovarnictví.

PIVNÍ VINĚTY nesou zamračený portrét Karla Polišenského, aby se ležáky Morous výrazně odlišily od ostatních značek. Ve skutečnosti zdaleka není takový morous, jak se prezentuje v reklamně.

Zdaleka není takový morous, jak se prezentuje na pivních vinětách. Rád hostům vypráví i zábavné a poučné historky. „Byl jsem zrovna na praxi v jednom pivovaru, když tam paní sládková provázela exkurzi. Mezi těmi trubkami, tanky a měřícími přístroji vykládala návštěvníkům, jak to všechno funguje. Ke konci jí jedna členka výpravy řekla: Vy s tím naděláte, to je jak uvařit bramborovou kaši. To nic není, já jsem v kuchyni vařila třicet let každý den něco jiného, ale vy tady pořád dokola vaříte jen pivo,“ pobavil Karel Polišenský exkurzi svou pivovarnickou historkou.

PIVNÍ VINĚTY nesou zamračený portrét Karla Polišenského, aby se ležáky Morous výrazně odlišily od ostatních značek. Ve skutečnosti zdaleka není takový morous, jak se prezentuje v reklamně.