Jak vypadá seriózní internetový obchod?

„Měl by splňovat hned několik kritérií, včetně návaznosti na logistiku a skladový systém," říká Miroslav Karas, spolumajitel společnosti K&K PNEU a provozovatel portálu Rájpneu.cz.

Sklad a prodejna společnosti K&K PNEU.

„Především musí pravdivě informovat zákazníka o stavu skladu a ceně pneumatik. Bohužel máme ověřeno, že ne u všech internetových obchodů tomu tak je, což kazí renomé celé naší branži. Osobně si myslím, že až polovina všech e-shopů s pneumatikami v České republice neinformuje zákazníka podle skutečnosti. Tvrdí například, že poptávané pneumatiky mají skladem, to se však vůbec nezakládá na pravdě. Zákazník pak logicky počítá s dodací lhůtou do 24 hodin, ale v mnoha případech si musí počkat až několik dnů. V horším případě se nedočká vůbec, protože příslušný e-shop pneumatiky nemá na skladě a za nabízenou cenu je nakonec ani nesežene. Je zajímavé, že takovéto e-shopy se na trhu drží docela dlouhou dobu. Další nekalost, na kterou chci upozornit, je fakt, že většina firem neuvádí koncovou cenu včetně dopravy, ale až v samém závěru si najednou naúčtuje za každou pneumatiku sto i více korun, přestože pneumatiky putují v balíku po dvou i více kusech."

Klienty nezajímá, že právě vrcholí sezóna

Dodržet termín doručení objednávky není vždy ovšem úplně snadné. „Problematické to bývá hlavně v sezóně, kdy je z důvodu několikanásobně větších objednávek obtížné zvládnout vyskladnění a odeslání na adresu zákazníka. Toho samozřejmě nezajímá argument, že hlavní sezóna je v plném proudu, nebo třeba fakt, že kvůli nepříznivému počasí je vyhlášen kalamitní stav. To pak máme ve firmě frmol od časných ranních hodin až pozdě do noci. V sezóně například evidujeme na našem e-shopu Rájpneu.cz až 200 vstupů zákazníků každou sekundu. Přesto se i v takových podmínkách snažíme objednávky plnit operativně a dodržovat dobu doručení. Přistupujeme k tomu stejným způsobem, jako bychom nedodávali pneumatiky, ale zboží, které se může rychle zkazit," podotýká Miroslav Karas.

Zárukou kvality je kamenný obchod

Jak si ale vybrat ten správný e-shop, ve kterém vás nenapálí? „Reference o dobrých e-shopech fungují hlavně mezi samotnými zákazníky. V dnešní době jsou to především různé diskuse na webových portálech a otevřená fóra, kde si lidé předávají informace sami mezi sebou. Z pohledu zákazníka je rovněž dobré si ověřit, jestli za e-shopem stojí kamenný obchod. Právě ten totiž představuje určitou záruku kvality a svědčí o tom, že firma tu není pouze dočasně. Recenze, a to jak kladné, tak i záporné, vytvářejí zkrátka jakýsi obraz o solidnosti daného e-shopu. Ale pozor, není to pravidlo. Dobrému e-shopu může někdy hodně uškodit nekalá konkurence," upozorňuje Miroslav Karas.

Sklad a prodejna společnosti K&K PNEU.

Chyb se někdy dopouští i zákazníci

Obecně platí, že s nákupem zboží přes internet jsou spojená určitá rizika, zvláště v případě, že zákazník hradí zboží předem. Pak se klidně může stát, že zásilka nedorazí ve smluveném čase, nebo množství, případně vůbec. „Zákazník by měl proto vždy pečlivě zvážit, zda je vhodné podstoupit takové riziko jenom proto, že cena pneu je lákavá," uvádí Miroslav Karas. Určité garance poctivosti dávají firmy, které jsou na trhu dlouhodobě. Také záruka vrácení peněz, která je dána zákonem, pokaždé nefunguje. Chyb se ale dopouštějí i samotní zákazníci. Stává se docela často, že kupující uvede v objednávce špatný rozměr pneumatik a pak bývá problém zboží vrátit a vyměnit za správné. U dobrých prodejců se však podobné „nehody" zpravidla obejdou bez větších potíží.

Kromě ceny rozhoduje také datum výroby

Při koupi nových pneumatik zajímá většinu lidí v prvé řadě cena. Určitě však existují také další důležité parametry. „Ze svých dvacetiletých zkušeností s prodejem pneu mohu říct, že zákazníka kromě ceny zajímá také výdrž pneumatiky v kilometrech, hlučnost, aquaplaning (ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vody, která se dostala mezi pneumatiku a vozovku) a samozřejmě datum výroby. Právě tato položka se v posledních letech stává stále více rozhodující. Přibývá totiž zákazníků, kteří požadují stáří pneu do jednoho roku. Není však v silách prodejců vést u každé pneumatiky v evidenci datum výroby. Pokud to zákazník nekompromisně vyžaduje, ověřujeme informace ve skladu, poté mu zavoláme zpět a pak ještě musíme zabezpečit, že tyto pneumatiky s odsouhlaseným datem výroby také odešleme. Je to ale zdlouhavý proces, proto se může stát, že při pohybu tisíců pneumatik za den - mezitím, než se dotyčný zákazník rozhodne – si tyto pneumatiky objedná někdo jiný," vysvětluje Miroslav Karas.

Jezdit se dá v pohodě i se staršími pneumatikami

Na tomto místě se přímo nabízí otázka: „Kdy je nová pneumatika stará?" Například britská norma BS AU 50 uvádí, že pneumatiku lze považovat za novou, byla-li vyrobena maximálně před šesti lety. Německá asociace uvádí pět let. Nikde ovšem není psáno, že po této době pneumatiky již nesmějí být prodávány nebo nemohou sloužit svému účelu. „Já mám na svém obytném autě stejné pneumatiky už třináct let a v žádném místě nevykazují známky stárnutí pryže, tzv. ztyření, takže i letos s nimi budu absolvovat cestu po souši až do Stockholmu," tvrdí Miroslav Karas. „Je to i díky tomu, že pneu jsou nejméně jednou ročně natřeny čistým silikonovým olejem. Tuto službu provádíme všem zákazníkům na pneuservisech zdarma. K dalším našim benefitům patří délka záruky na pneumatiky. Ta je standardně dva roky. U nás v K&K PNEU, respektive na portálu rajpneu.cz, má zákazník záruku až čtyři roky od doby prodeje."

Sklad a prodejna společnosti K&K PNEU.