Dramaturgie sáhla po Beckettově hře Šťastné dny, kterou její autor, jeden ze zakladatelů absurdního divadla, napsal v roce 1961. A jak sám Samuel Beckett (1906 až 1989) přiznal, psal tento opus rok a půl, a poprvé se hlavní hrdinkou jeho hry stala žena. Jak známo, Šťastné dny slavily v roce 1963 triumfální úspěch při svém uvedení ve Francii.

Hostujícím režisérem této inscenace je v Ostravě polský režisér André Hübner-Ochodlo, který je už v moravskoslezské metropoli docela zabydleným divadelním tvůrcem.

Vždyť před časem režíroval u „Bezručů“ inscenaci Prolomit vlny a koncem ledna se znovu v Komorní scéně Aréna režijně „podepíše“ pod známou hrou Edwarda Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové.

Jak se André Hübner-Ochodlo před sobotní premiérou Beckettových Šťastných dnů přiznal, našel právě v tomto souboru ideální představitelku pro hlavní roli Winnie – Danu Fialkovou. Podle jeho slov prý splňuje všechny předpoklady pro tuto nelehkou a současně úžasnou roli.

Připomeňme jen, že Winnie, navzdory všem svým fyzickým handicapům, hledí radostně vstříc své budoucnosti, těší se na všední radosti každého dne – jako je světlo, které přichází s novým dnem, a má radost z ohromných maličkostí, které postupně vytahuje ze své kabelky, ale přitom stále „nezastaví svá ústa“, pomyslně mluví a mluví, aniž by ale cokoliv řekla… Jak říká dramaturg inscenace Tomáš Vůjtek, v jejím monologu rezonuje přihlouplý optimismus nejasného tušení blížícího se stínu. Je to jasné: Winnie totiž mluví místo nás a také za nás… Komorní scéna Aréna uvede Beckettovy Šťastné dny v překladu Františka Vrby, na scéně Marty Roszkopfové, se scénickou hudbou Adama Žuchowského.

Vedle Dany Fialkové se na jevišti představí Vladislav Georgiev, Josef Kaluža a Tereza Dočkalová.

+Andre Hübner-Ochodlo (narozen 1963), tvůrce představení, je polský divadelní režisér a šansoniér, umělecký šéf Teatru Atelier v Sopotech. Vystudoval aplikovanou divadelní vědu na univerzitě v Giessenu, po studiích v Moskvě a ve Varšavě se v roce 1985 usadil v Polsku, kde žije dodnes. V Gdyni absolvoval čtyřleté studium muzikálového herectví. Tou dobou založil spolu se studenty akademie alternativní divadelní skupinu pod názvem Teatr Atelier, jejímž intendantem je dodnes. Od poloviny devadesátých let se Ochodlův ansámbl připoutal k divadelní budově na promenádě polských Sopot, kde inscenují texty především moderních dramatiků, večery hudebního divadla a šansonů. Z jeho pozoruhodných inscenací uveďme ve zkratce první polská provedení dramat Bílý muž a Rudá tvář (G. Tabori), Hamletstroj a Kvartet (H. Müller), Judita (F. Hebbel) nebo Šedý anděl (M. Rinke) – či Úpadek (Biljana Srbljanović). Velmi výrazného přijetí se dostalo především jeho inscenaci textů Samuela Becketta.