Zvolil si dosti náročný a přitažlivý program, když postupně zazněla Haydnova Symfonie č. 86 D dur, Concert in D pro smyčcový orchestr „Basilejský“ Igora Stravinského, Toccata e due canzoni Bohuslava Martinů a Mozartova Symfonie č. 36 C dur „Linecká“. To vše pod taktovkou mladého a úžasného dirigenta Kristjana Järviho. Jeho noblesní způsob dirigování, při němž pracuje doslova celým tělem, kdy hudba se mu stává nádherným naplněním života, přináší posluchačům nesmírně silný umělecký zážitek.
Kristjan Järvi pochází ze slavné hudební rodiny. Narodil se v estonském Tallinnu, ale už jako dítě se přestěhoval s rodinou do New Yorku. Objevuje se na prestižních koncertních pódiích a divadelních jevištích celého světa, kde účinkuje s hudebními tělesy zvučných jmen. V současné době žije ve Vídni, ale většinu roku je na cestách s tóny. V poslední době je také dirigentem a uměleckým poradcem právě Basilejského komorního orchestru. Po festivalovém vystoupení na Janáčkově máji jsme ho požádali o rozhovor.
Jak se cítíte v České republice, kde, pokud vím, nejste určitě poprvé?
Jak často dirigujete během sezony Basilejský komorní orchestr?
Jak vnímáte hudbu Bohuslava Martinů?
Pocházíte z velmi známé hudební rodiny. Co to pro vás znamená?
Když jsem šel za vámi k tomuto rozhovoru, několik známých žen mě požádalo, ať se zeptám na vaši úžasnou fyzickou kondici, kterou jste projevil při ostravském koncertu. Jste vášnivým sportovcem?
Máte ambice stát se skladatelem?