Rozhovor s Luďkem Golatem, ředitelem Národního divadla moravskoslezského, jsme po středeční tiskové konferenci v divadle začali poněkud netradičně, totiž jeho divadelními prázdninami, které byly poněkud exotické.

Kde jste v létě pobýval?

Vzhledem k tomu, že byly prázdniny a dovolené a já jsem ještě dovolenou neměl a vlastně je to relativní, člověk může koneckonců také odpočívat tím, že dělá nějakou práci, navíc, která ho baví. Takže jsem pobýval v Brazílii, režíroval jsem Verdiho Traviatu v mezinárodním obsazení s tím, že Violettu ztvárnila jedna italská pěvkyně, a v úloze otce Germonta se představil jeden úžasný brazilský barytonista, jehož jména zatím záměrně prozrazovat nechci, ale který mi svým hlasem doslova vyrazil dech. S něčím tak výjimečným jsem se už dlouho nesetkal.

Podařilo se vám ho získat pro hostování v Ostravě?

Pochopitelně, že jsem se snažil tohoto skvělého barytonistu nalákat a přemluvit k tomu, aby se česky naučil Dona Giovanniho. Prohlásil ale, že se nikdy tak vzdálený jazyk, jakým je čeština, neučil, a nemá odvahu tak rychle se do Evropy přemístit z Brazílie. Už také proto, že poslední představení Traviaty v Brazílii bylo 26. srpna a u nás už probíhají ansámblové zkoušky. Ale tento pán, kterýmáanglickéjménoa vůbec jako Jihoameričan nevypadá, by se přesto měl v Ostravě objevit v inscenaci opery Leoncavallových Komediantů, jejíž premiéra se chystá na konec května příštího roku. A přijet by s ním měl rovněž také jeden hlasově technicky dokonalý tenor, který je skvělým pěvcem. Jménorovněž nechci zatím prozrazovat. Ale právě tito dva pěvci jsou zase důkazem toho, že když člověk jezdí pravidelně po světě, tak nachází naprosto neuvěřitelné hlasové poklady, a doufejme, že se nám je podaří přivést do Ostravy ještě v době, než dostanou určitě lukrativnější nabídky z největších scén této planety.

Jak byste pozval návštěvníky do divadla v nastávající nové sezoně?

Zatímco loňská sezona, pokud jde o operu, byla francouzská – Prevost a Manon Lescaut, byť skladatel byl Ital – Puccini, následoval sice Dvořákův Jakobín, ale s francouzským motivem, pak Cyrano De Bergerac až k La Tragédii De Carmen. Z operních titulů v nové sezoně bych vyzvedl Trojanův kolotoč, v němž se představí nejenom dospělý soubor, ale také dětské operní studio, které má za sebou už kus práce. Z dalších operních titulů je už nyní velký zájem o Mozartovo dílo Potrestaný prostopášník aneb Don Giovanni, které na ostravském jevišti zazní v novém překladu Jaromíra Nohavici poprvé 29. října, v sezoně ještě diváci uvidí a uslyší Straussovo dílo Ariadne Auf Naxos a opus současného italského autora Marca Tutina La Lupa (Vlčice). Tolik Luděk Golat o operních titulech v nové sezoně.

Činohra připravila celkem sedm premiér. Budou mezi nimi Nývltova dramatizace Hrabalova díla Bambini di Praga, Hamptonovy Nebezpečné vztahy, Shakespearův Večer tříkrálový, Přelet nad kukaččím hnízdem (Ken Kessey – Dale Wassermann), Ibsenova Heda Gablerová či Gombrowiczova Yvonna, princezna Burgundánská. Milovníci lehké múzy se mohou těšit na čtyři premiéry v provedení operetního souboru, kde nechybí Lehárova Veselá vdova, Stelibského Ostrov milování, Gasparone Carla Millöckera či muzikál Sugar. Dvě baletní premiéry si mohou vychutnat vyznavačí tohoto žánru, kdy je čeká Macbeth na hudbu Kirilla Molčanova a Stvoření světa.