To vše podle původního filmového scénáře Billyho Wildera. České přebásnění je dílem Michala Prostějovského. Premiéra se uskuteční ve čtvrtek v ostravském Divadle Jiřího Myrona a už delší dobu je beznadějně vyprodaná.

A o čem vypráví?

Norma Desmond, bývalá hvězda němých snímků, touží po velkém návratu na stříbrné plátno s nástupem mluveného slova ve filmu.

Kdo jí pomůže? Joe Gillis, mladý hollywoodský scenárista, jehož kariéra ale bohužel prudce pohasíná…

V režii Gabriely Petrákové, která si „odskočila z mateřské dovolené", aby nastudovala příběh odhalující temné zákulisí Hollywoodu, se v roli Normy na jevišti představí v alternaci dvě úžasné muzikálové herečky Hana Fialová a hostující Katarína Hasprová z Bratislavy.

Právě Katarínu Hasprovou, vynikající slovenskou nejenom muzikálovou zpěvačku, ale také lyrickou šansoniérku a vyzrálou umělkyni i tanečnici , jsme před premiérou požádali o rozhovor.

Postava vypravěčky v muzikálech Josef a jeho kouzelný plášť, dvojrole Adriany a Sandry v Drákulovi, Anita ve West Side Story či účinkování ve Vlasech, ale také Bátoryčka a Kleopatra to jsou jen namátkou vaše dosavadní setkání s hudebním divadlem. Co Sunset Boulevard? Znala jste ho ještě předtím, než přišla nabídka z Ostravy?

Americký film režiséra Billyho Wildera, který byl natočen v roce 1950 a na jehož základě muzikál vznikl, jsem viděla až poté, co jsem dostala úžasnou nabídku z ostravského divadla. Vůbec jsem nečekala, že právě tuto roli dostanu, a ještě v České republice. Už proto, neboť filmová představitelka je přece jenom poněkud starší než jsem momentálně já sama. Je to úžasné v tom, že o tomto Webberově muzikálu jsem už hodně četla a slyšela. Navíc nyní si v něm ještě mohu zahrát. Vzpomínám si, že když Jozef Bednárik (předčasně zesnulý výborný slovenský režisér pozn. autora) potkal před několika lety moji maminku Soňu Valentovou (významná slovenská herečka) řekl jí, víš, viděl jsem ten muzikál. Postava Normy by byla ideální pro tebe, a teď ji hraji já. Jožko Bednárik byl můj velký guru, pokud jde o muzikálové divadlo, škoda, že se toho nedožil… Věřím dokonce tomu, že právě on, který tak rád cestoval vlakem, by se určitě přijel podívat jistě vlakem na mě do ostravského divadla.

Jako zpěvačka se prezentujete v několika polohách muzikálech, jste velmi citlivá interpretka šansonů i baladických písní, ale vlastně i popu a rocku. A navíc jste i herečka. Která z těchto poloh je vám nejbližší?

Muzikál jsem vystudovala na brněnské Janáčkově akademii múzických umění. Jsem ráda, že v tom, co jsem vystudovala, se mohu realizovat. Pokud bych nepracovala v divadle, bylo by mi velmi smutno. Ale také nemám ráda škatulky, to, když mě někdo zařadí, že jsem „pouze" muzikálová, popová či jiná… Buď někdo zpívá dobře, nebo špatně…

Velkým vzorem je mi v tom třeba Barbra Streisand, skvělá zpěvačka, která si vydala několik sólových alb, zazpívala si ve skvělých filmových muzikálech, za něž byla oceněna. Divadlo je základ a sólové pěvecké projekty jsou určitým zpestřením, které ke mně také patří…

Katarína Hasprová, zpěvačka a herečka
*Narodila se v roce 1972 v Bratislavě divadelnímu a televiznímu režisérovi Pavlovi Hasprovi a herečce Soni Valentové. Absolvovala Janáčkovu akademii múzických umění v Brně, obor muzikál. Už během studií hrála pod vedením režiséra Jozefa Bednárika v bratislavském Divadle Nová scéna postavu vypravěčky v muzikálu Josef a jeho kouzelný plášť, později si zahrála dvojroli Adriany a Sandry v Drákulovi, Anitu ve West Side Story, účinkovala v muzikálech Vlasy, Hraběnka Bátoryová či Kleopatra. V roce 1997 dostala prestižní ocenění bratislavskou Zlatou lyru. Získala také cenu novinářů za píseň Jána Lehotského a legendárního textaře Kamila Peteraje Jedno zbohom. O rok později se zúčastnila mezinárodní pěvecké soutěže Eurovízie v anglickém Birminghamu s písní Modlitba. V roce 1999 vydala své první album s názvem Katarína Hasprová. Současně hrála v muzikálech Král David, Pomáda a Cikáni jdou do nebe, objevila se i ve slavné Bernsteinově mši, která měla premiéru na nádvoří Pražského hradu. Má na svém kontě řadu filmových rolí, vydala několik cédéček. V nejbližší době by se měla provdat za Ivana B. Vojtka, herce a básníka.

Co pro vás tedy role Normy znamená?

Dá se říci, že je to jedna z mých dosavadních životních postav, úžasná herecká příležitost. Doposud jsem si myslela, že je to moje hraběnka Bátoryová či Kleopatra. Norma je velmi krásná postava i pokud jde o herectví, stojí možná ještě trochu výše než obě předcházející.

Před lety jsem vás viděl na ostravském jevišti, když jste hostovala s brněnským divadlem jako Anita ve West Side Story, a byla jste výborná. Jak na tuto postavu vzpomínáte?

Krásná postava, kterou jsem si mohla ještě zopakovat na scéně bratislavského divadla po letech ve slovenštině. Abych se vám přiznala, původně jsem chtěla studovat tanec. Ale maminka, zkušená herečka, mě od tohoto záměru odradila. Takže moje cesta k divadlu byla poněkud komplikovanější. Nejdříve jsem vystudovala střední pedagogickou školu, později jsem začala studovat jazyky na vysoké škole. Bylo to v době, kdy jsem sama prožívala trošku bouřlivější období, jako má někdy v životě téměř každý mladý člověk, až nakonec jsem objevila brněnskou JAMU a možnost studia muzikálového herectví.

Slyšel jsem od některých režisérů a vašich hereckých kolegů a kolegyň, že ke každé roli přistupujete s maximální pokorou a velkým zaujetím…

Myslím si, že by tomu tak mělo být. Herec by měl maximálně prožívat na jevišti své emoce, nic nepředstírat. Měl by být opravdový, aby mu divák uvěřil…

Někde v bulváru jsem zachytil zprávu, že právě kvůli roli Normy v Ostravě jste zrušila svatbu s vaším dlouholetým partnerem, hercem Ivanem B. Vojtkem. Je to pravda?

Nabídka, která přišla z Ostravy, nepřichází každý den, takže jsem musela skutečně, pouze odložit tento určitě také velmi vážný životní krok. Ale téměř současně jsem ještě absolvovala jiný konkurz na muzikál Bídníci v Bratislavě a uspěla jsem.

Doufám, že všechno vyjde. Má ho režírovat mladý slovenský režisér Peter Oravec, který velmi ctil tvorbu Jozefa Bednárika. A ještě předtím naskočím v Bratislavě do muzikálu Jesus Christ Super Star, kde si zahraji Máří Magdalenu.

Váš otec byl vynikající slovenský divadelní a televizní režisér Pavol Haspra. Pamatuji si například jeho jedinečnou inscenaci Krále Leare, ale i mnoha dalších. Měla jste někdy touhu také sama připravit, či dokonce režírovat některé umělecké projekty třeba muzikál?

Pravda je, že jsem často chodila na divadelní zkoušky představení, které otec režíroval, ale že bych sama pocítila touhu režijně někoho vést na jevišti, to bych si asi netroufla. Na to je třeba mít také dar od Boha. Ale mám ještě touhu zahrát si v některých známých muzikálech třeba v Chicagu, ale i dalších.

A váš budoucí manžel je také herec. Co vás vedle lásky ještě spojuje?

Nejenom že je herec, ale také píše krásné texty k šansonům, které zpívám. A teď dokonce přebásnil některé z francouzštiny, takže se těším, že si v budoucnu, až bude více času, vydáme spolu cédéčko.

A jak se cítíte na zkouškách v Ostravě?

Jsem příjemně překvapena velkou euforií a zapálením všech, kteří na muzikálu pracují. Samozřejmě že čím více se premiéra blíží, nervozita stoupá, ale to k divadlu patří. Věřím, že vše dobře dopadne, a těším se na zdejší publikum.

Velkolepý muzikál s nádhernou hudbou Velkolepý muzikál a především nádherná hudba. Dramatický příběh s prvky hořké komedie začíná smrtí jedné postavy a končí šílenstvím druhé. Česká premiéra muzikálu Sunset Boulevard v ostravském Divadle Jiřího Myrona už ve čtvrtek slibuje opravdu mimořádný zážitek. „Norma Desmond, kdysi velká hvězda němých filmů, touží po slavném návratu. Její gloriola pohasla s nástupem mluvených filmů, myšlenky zatemnil strach ze zapomnění. Jedinou nadějí je Joe, mladý hollywoodský scenárista, jehož kariéra se ale za dramatických okolností právě řítí ke dnu.

Role Normy Desmond patří k hereckým snům, které se mohou splnit snad jen jednou za život," přibližuje toto dílo dramaturg a šéf souboru opereta/muzikál Národního divadla moravskoslezského (NDM) Patrick Fridrichovský. O uvedení Sunset Boulevardu již v minulosti usilovalo několik domácích divadel. Česká premiéra muzikálu Sunset Boulevard však zazní právě v Ostravě. Moravskoslezské divadlo se tak stane první a jedinou českou scénou, která bude mít na repertoáru hned tři tituly Andrewa Lloyda Webbera současně, přičemž Sunset Boulevard patří k vůbec nejlepším titulům nekorunovaného krále britského muzikálu. V roli Normy alternují Hana Fialová a hostující Katarína Hasprová.

„Třeba ještě jednou či dvakrát změním názor. Ale určitě je oběť svého povolání, toho, jak to v showbyznysu chodí. Má v sobě dětinskost a naivitu raněné bytosti. Uvnitř se skrývá jádro silné, možná až egocentrické ženy. Krásná role, to snad ani nemusím dodávat," míní o postavě Normy Hana Fialová. Režisérkou představení je Gabriela Petráková, hudební nastudování je dílem Jakuba Žídka, v hlavních rolích se ještě vedle dvou zmíněných hereček představí Roman Harok v alternaci s Tomášem Savkou.