DENÍK PŘEDSTAVUJE

Kostýmní výtvarnice není běžné povolání. Jak jste se k němu dostala?

Přestože mi nebylo dopřáno tento obor vystudovat na vysoké škole, dostala jsem šanci pracovat jako kostýmní výtvarnice v ostravském televizním studiu. Přitom jsem se skromně přišla ucházet o psaní titulků.

Asi mi dáte za pravdu, že promyšlený kostým vdechne postavě další dimenzi života, získá zcela jedinečné a nezaměnitelné obrysy. Jak takový kostým vůbec vzniká?

Dobrý kostým vypovídá o době, ve které postava žije, o jejím charakteru, o společenském zařazení, náladě, rozpoložení atd. Herec se díky dobrému kostýmu lépe vcítí do role. Kostým je naprosto nedílnou součástí výtvarného pojetí a tvoří důležitou vizuální stránku celého díla.

Co je pro vás k vytvoření oděvů pro film, televizi, divadlo největší inspirací?

Námět, dobové zařazení, koncepce režiséra a život sám.

S jakými těžkostmi se může kostýmní výtvarnice při své práci setkat? Co řeší nejčastěji?

S nedostatkem peněz a času na realizaci. Nejčastěji řeší, aby výsledný kostým byl v souladu s výtvarným návrhem.

Kostým není jen obyčejné šití oděvů, jsou na něj jistě potřeba různé specifické materiály, komponenty…

U výpravných děl, která mají jednotnou výtvarnou koncepci, jako jsou dobovky nebo pohádky, se mnohdy pracuje s netradičními materiály. Šití scénických kostýmů je řemeslo, které vyžaduje od švadlen znalosti různých specifických technologických postupů, samozřejmě dobových střihů a velkou dávku kreativity.

Realizuje se vám kostým lépe, když víte, kdo ho bude nosit?

Ano. Je to základní předpoklad pro navrhování kostýmů, že vím, kdo danou postavu hraje.

close zoom_in Od nápadu po realizaci uplyne dlouhá cesta. Kterou fázi té „túry“ máte nejraději?

Samotné kreslení a pak kostýmní zkoušky, kde se už rýsuje výsledek mé práce.

Vyjmenovat všechny pohádky, seriály, televizní filmy, divadelní představení, pro které jste navrhovala a realizovala kostýmy, opravdu nelze. Bude těžké vybrat jeden dva, které jste si obzvlášť zamilovala…

Jsou to pohádky, dobovky nebo divadelní hry. Například Večer tříkrálový na Pražském hradě, pohádkový seriál O ztracené lásce a z poslední doby televizní pohádka Tajemství staré bambitky.

Věnujete se i malbě obrazů, čerpáte právě ze své práce pro film, televizi, divadlo. Přináší vám malování stejné potěšení jako navrhování kostýmů? Dá se to porovnat?

Malování je pro mě terapie a naprostá svoboda oproti kolektivní a hektické práci kostýmní výtvarnice.

Navrhovala jste si a šila oblečky pro panenky jako malá holka? Čím jste chtěla být jako dítě?

Nešila, ale navrhovala. Šila moje maminka a já chtěla být módní návrhářka, později scénografka.

Umíte šít? Tvoříte si originální modely i pro sebe?

Vážím si šicího řemesla natolik, že šití přenechávám odborníkům, sekterými léta spolupracuji.

Co neumíte, ale chtěla byste se naučit?

Jazyky.

Umíte hospodařit s časem, nebo takzvaně nestíháte jako snad většina populace?

Mám velmi nepravidelný pracovní režim. Někdy stíhám a někdy ne. Buď nevím, kam dřív skočit, anebo není do čeho píchnout. V takovém případě maluji.

Co myslíte, čeho vám daly sudičky do vínku nejvíce?

Lásku, toleranci, výtvarný talent.

Bez čeho se ve svém životě neobejdete?

Bez lásky a rodinného zázemí.

Představte si, že máte den jen pro sebe. Jak s ním naložíte?

Relaxuji v ateliéru ve Štramberku, malováním nebo ozdravným nicneděláním.

Dokážete dělat kompromisy?

V mé profesi kostýmní výtvarnice se to občas bez kompromisu neobejde.

Jakou a od koho jste kdy v životě dostala dobrou radu?

Dobré rady se dostavují díky prožitým situacím, lidem, kteří mě obklopují a vlastním zkušenostem po celý život.

Je nějaké heslo, rčení, moudro, kterým se v životě řídíte?

Tak například „chovej se k ostatním tak, jak sama chceš, aby se oni chovali k tobě“ nebo „všechno špatné je k něčemu dobré“ a hlavně myslet pozitivně.

Co vás v poslední době trápí?

Povrchnost, neumětelství, krize morálky.

Oblíbené:

… barva:
černá

… knížka: Čtyři dohody od Dona Miguela Ruize

… místo: kavárna

… město: Štramberk, Praha, Paříž

… film:Frída, Edith Piaf, Vicki, Cristina, Barcelona

… televizní pořad: Všechnopárty, přepověď počasí

… hudba: jazz, klavírní koncerty

… roční období: jaro, léto,

… jídlo: caprese

… zvíře: dravý pták

… květina: tulipán, luční květiny

… auto: toyota

… pohádková postava: čert a anděl

… parfém:Givenchy ange ou démon

… webová stránka: Nemám
A APOKALYPSA 2012. Věříte, že letos nastane konec světa?

Nenastane, lidstvo má za úkol se napravit.

L LÉTO, NEBO ZIMA? Které období je vám příjemnější?

Léto.

E EPIZODA. Kterou epizodu svého života byste chtěla prožít ještě jednou?

Žádnou, teď je to pravé…

N NOVINY. Kupujete a čtete papírové noviny, nebo jste internetový čtenář?

Zásadně papírové.

A AMULET. Máte nějaký amulet, bez kterého se nehnete?

Zlatý křížek na krku.


S
SAMOTA. Vyhledáváte ji, nebo máte ráda společnost?

Obojí.

CH CHUŤ. Na co máte nejčastěji chuť?

Denně na dobrou kávu, občas na dobré víno. A co se duchovních požitků týká, na dobrý kulturní zážitek.

A ASTROLOGIE. Věříte astrologům a osudu z hvězd?

Ano, docela věřím, ale zajímám se jen okrajově.

F FANTAZIE. Kdy pouštíte svou fantazii nejvíce z uzdy?

Při práci, při malování.

E ELIXÍR. Jaký druh životního elixíru byste si naordinovala?

Moře lásky.

R RADOST. Co vám v poslední době udělalo radost?

Pobyt v Paříži s dcerou.

O OKNO. Kam byste raději nahlédla pomyslným oknem do minulosti, nebo budoucnosti?

Do dvacátých let minulého století.

V VAŘENÍ. Vaříte ráda a často?

Vařím nerada a skoro vůbec.

Á ANDĚL. Má váš anděl strážný s vámi hodně práce?

Asi ano, každý večer mu za to děkuji.

VIZITKA

ALENA SCHÄFEROVÁ

Narodila se v roce 1957 ve znamení Býka v Novém Jičíně. Vystudovala SUPŠ v Uherském Hradišti obor malba a plastická malba v propagaci a architektuře. Od roku 1981 do roku 1992 byla zaměstnána v České televizi studio Ostrava jako kostýmní výtvarnice. Navrhovala kostýmy pro desítky televizních inscenací, pohádek a televizních filmů. V roce 1992 založila firmu AS Alena Schäferová. Úzce spolupracuje s Českou televizí a divadly hlavně v Praze a v Ostravě. V ateliéru ve Štramberku se věnuje volné tvorbě. Zajímá ji figurální olejomalba a kresba založená na důrazném rukopisu. Je vdaná, manžel Lubomír podniká v oboru technologií pro autoservisy. Děti Viktor a Valerie vystudovaly Vysokou školu ekonomickou v Praze, kde v současné době žijí a pracují.