Letos dvaatřicetiletý umělec vystoupí v jedinečném hudebním projektu. Spolu se svou kapelou, která si říká Cílová skupina, a Janáčkovou filharmonií Ostrava pod taktovkou dirigenta Jana Kučery přinese posluchačům netradiční průřez svou dosavadní pěveckou tvorbou.

Ve speciálních aranžích pro symfonický orchestr, které připravil Jan Lstibůrek, baskytarista Cílové skupiny, zazní šestnáct Klusových písniček, mezi nimiž nebudou chybět tituly jako například Markétce, Dopis, Psáno u zpráv, Vločka, Noe, Tamaře a další.

Dnešní koncert je už sice beznadějně v Gongu vyprodán, ale zájemci si mohou tento projekt poslechnout i letos v létě na hudebním festivalu Štěrkovna Open Music. Ten se uskuteční ve dnech 26. až 28. července na břehu Hlučínského jezera, kterému byla věnována včerejší tisková konference v Ostravě. Tomáš Klus na ní odpovídal na otázky přítomných novinářů. Některé dotazy a odpovědi jsme zaznamenali. 

Na čtvrteční zkoušce s Janáčkovou filharmonií jste prý poprvé uslyšel vaše písničky v novém aranžmá Jana Lstibůrka. Jak jste je vnímal?

Přiznám se vám, a říkám to zcela bez patosu, že jsem byl velmi dojatý. Už proto, že většina těch písniček původně vznikala v malé zakouřené kuchyni a najednou dostala nějaký velký syntetický rozměr. Hudba filharmoniků jako by hovořila na mě z kosmu. Nemohl jsem se toho zprvu nabažit… 

Věřil jste, že vám spojení vaší skupiny a ostravských filharmoniků způsobí takovou radost?

Věřím lidem, a mám i na ně štěstí. Od roku 2011 účinkuji s Cílovou skupinou, kterou tvoří Jiří Kučerovský, Petr Škoda a Jan Lstibůrek, a to jsou senzační kluci, kterým věřím. A když jsem poznal dirigenta Jana Kučeru, zejména jeho souznění pro mé písničky, moje nadšení bylo ještě větší.

Fotogalerie: Tomáš Klus s Janáčkovou filharmonií Ostrava - zkouška

A nebude vám líto, že dnešní večerní koncert v Gongu odezní a pak budete čekat až do léta, kdy opět takto vystoupíte na festivalu na Štěrkovně?

Už jsem hovořil s ředitelem Janáčkovy filharmonie Ostrava Janem Žemlou a zřejmě bychom chtěli ještě několik vystoupení v tomto duchu letos uskutečnit. Ale to se uvidí…

V minulosti jste se projevoval spíše jako písničkář „kazatel“, kterému jde spíše podle mého názoru o obsah slov, nikoliv tak o tu hudební poetiku, o níž jste hovořil v souvislosti s barevností tónů symfonického orchestru…

Nenazýval bych to kazatelstvím, ale chtěl jsem spíše ukázat či poukázat na některé věci, které mě v mezilidských vztazích trápí. Píseň má vždy nést nějaké poselství, samozřejmě, když je to povýšeno hudebním mistrovstvím symfoniků, je o to krásnější…