Z polské továrny švýcarského výrobce Stadler postupně přiváží zbrusu nové pětičlánkové soupravy Flirt. Soupravy procházejí testy na speciálním zkušebním okruhu ve Velimi. Právě tam si dopravce ověřil výrobcem garantované jízdní vlastnosti. Cestující pro simulovanou zátěž nahradily nařezané kolejnice.

„Je potvrzeno, že náš vlak má značnou akceleraci. Maximální rychlost je 190 km/h na tuzemských tratích je zatím povoleno nejvýše 160 km/h. Z nuly na 100 km/h souprava zrychlí za 32 sekund, na 160 km/h za 80 sekund. Z této rychlosti vlak zastaví na 542 metrech. Tyto parametry tak řadí soupravy mezi naprostou železniční špičku," informoval mluvčí Petr Kopáček.

Nový dopravce, který chce zvýšit úroveň cestování po české železnici, už má i první zkušenosti strojvedoucích. „Srovnávat tuto jednotku s letitými lokomotivami, na které jsme v naší republice byli převážně zvyklí, dost dobře nejde. Je to zkrátka vozidlo, které vzniklo v dnešní době a odpovídá dnešním požadavkům a představám. Tím myslím nejen jeho technickou úroveň, ale taky očekávání cestujících. Pracoviště strojvedoucího je velmi tiché, klimatizované, s dobrým výhledem nejen dopředu a do stran, ale díky velkým sférickým zrcátkům i podél vlaku," popsal strojvedoucí Michal Miklenda.

Jízdní vlastnosti svých vlaků si pochvaluje i jejich majitel Leoš Novotný: „Díky hbitosti těchto souprav budeme moci lépe a rychleji reagovat na případná dopravní omezení na železniční dopravní cestě a budeme přitom podobně rychlí jako Pendolino. Zejména uvnitř je to kompletně nový vlak vyráběný na míru trase mezi Prahou a Ostravou, s nejkomfortnějším interiérem ze všech souprav Flirt od firmy Stadler. A víme, že o pořízení stejných vlaků jako nyní dostáváme my, se intenzivně zajímají také dopravci z Estonska nebo dokonce Austrálie.

Zda budou cestováním nadšeni i cestující ukáže až skutečný provoz. Nové soupravy budou moci porovnávat s již dobře známými sedmičlánkovými naklápěcími pendoliny nebo vlaky s klasickými modernizovanými vagony, které na svých dálkových spojích provozují České dráhy a RegioJet.

„Cestující si budou moci vybrat ze tří tříd, a to Economy (212 míst), Business (19) a Premium (6). V této třídě jsou sedadla elektricky polohovatelná až do horizontální spací polohy. Samozřejmostí jsou elektrické zásuvky u všech sedadel, klimatizace nebo připojení k internetu. Ze všech sedadel je pohodlný výhled na LCD panely. Rodiče mohou dětem promítnout pohádku. Každá souprava má místa vyhrazená pro pět kočárků a dva vozíčkáře. Pro tělesně postižené cestující jsou upraveny toalety, maminky mají k dispozici přebalovací pult a pleny si budou moci koupit i přímo ve vlaku," uvedl mluvčí Kopáček.

Dopravce už dříve avizoval, že pro své soupravy bude po dohodě s Českými drahami využívat depa v Praze a Bohumíně. Od platnosti nového jízdního řádu v prosinci bude dopravce nabízet 16 spojů. Stavět bude pouze v Olomouci a Pardubicích. Svižností svých vlaků a jízdou s minimalizovaným stáním ve stanicích chce LEO Expres být tak rychlý jako vlajková loď Českých drah. Pendolino může rovněž dosahovat rychlosti 160 km/h, přičemž výhodu získává v obloucích, kde využívá systému naklápění. Vyšší rychlosti by mohly dosahovat i klasické vlaky, které však limitují možnosti tažných lokomotiv.

„Všechny naše vagony jsou konstruovány pro rychlost 200 km/h. U lokomotiv to je však jen 140 km/h. Pro cestující však máme novinku, kdy od druhého červencového týdne nasadíme do našich dvou nejvytíženějších vlaků konferenční vozy upravené jako internetová kavárna. Cestující tam mohou využít nainstalovaný počítač připojený k internetu, velký televizor nebo vhodné prostředí pro pracovní jednání. V těchto vagonech bude i malý bar," řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.