„Tím, že je podnik městský, je lépe kontrolovatelný ze strany města než nyní. Předpoklad, že by se ušetřilo, tady je," vylíčil předseda magistrátní dopravní komise Jan Širc.

Konkrétní čísla, zda a kolik peněz by město ušetřilo, pokud by zřídilo dopravní podnik, přinese ekonomická studie.

Obsah analýzy

„Analýza bude obsahovat vyčíslení a rozbor nákladů na provoz, přímé investiční náklady, vyvolané investice i výdaje. Zároveň nabídne srovnání se stávajícím stavem a výpočet návratnosti výdajů spojených se založením a provozováním městského dopravního podniku," uvedla mluvčí magistrátu Jana Matějíková.

Zpracování ekonomické analýzy posvětili na konci března frýdecko-místečtí zastupitelé. Nesouhlas vyjádřilo pouze opoziční hnutí ANO.

„Viděl jsem předběžnou ekonomickou analýzu, jsem zvědav, o jakou další analýzu se jedná. Nemyslím si, že je úplně nejlepší alternativa pouštět se do dvou velkých projektů," zmínil lídr hnutí v loňských komunálních volbách Radim Vrbata plánovanou rekonstrukci kina Petra Bezruče.

Není totiž jasné, jak vysokou investici si projekt revitalizace kina vyžádá z městského rozpočtu.

Náklady

„Město by si mělo stanovit priority, mělo by říct, kolik do nich chce investovat a z čeho to pokryje. Pak se bavme o tom, že se budou dávat náklady za zpracování analýz," doplnil bývalý primátor.

O možnosti provozovat vlastní dopravní podnik začalo město uvažovat už v roce 2008, kdy odborníci zpracovali posudek.

„Tento materiál vyhodnotil provozování MHD vlastními silami pozitivně, ale zároveň upozornil na vysoké počáteční investice. Za riziko označil případné nezískání dotace na pořízení potřebného počtu autobusů," přiblížila mluvčí magistrátu.

V roce 2010 vznikla pracovní skupina, žádné doporučení ale nevydala a o rok později ukončila činnost. „V roce 2012 se k závěrům ve vypracovaném odborném materiálu vyjádřil stávající dopravce, a to s několika připomínkami a výhradami a právě s nimi by se měla vypořádat podrobná ekonomická analýza," dodala Jana Matějíková.

Nová pracovní skupina začátkem loňského roku doporučila zastupitelům založit městský dopravní podnik. Za předpokladu, že půjde o co možná nejekologičtější dopravu a podnik bude mít malý řídící aparát. Poté, co budou známy výsledky ekonomické analýzy, rozhodnou o dalších krocích zastupitelé. „Město má zájem, aby ekonomická studie byla hotova co nejdřív. Bavíme se někdy o červnu," přiblížil Jan Širc. Pokud vše půjde hladce, mohl by městský dopravní podnik vzniknout ještě letos. „Samotné zahájení provozu bych nečekal dříve než v roce 2017. Je spousta legislativních kroků, které je potřeba po zřízení podniku udělat," konstatoval předseda dopravní komise. Smlouva se stávajícím dopravcem je na dobu neurčitou s roční výpovědní lhůtou.