YouTube hýbe světem. Tedy minimálně světem dětí a mládeže. Na jedné straně fenomén vysmívaný a podceňovaný, hlavně ze strany těch starší a dospělejších, a na straně druhé médium, které nezapře svou sílu a široký dosah hlavně mezi „náctiletými“ sledovateli.

Podle jednoho ze specialistů, kteří se youtube zabývají, Jiřího Vávry z reklamní agentury Etnetera Motion s. r. o., a absolventa audiovizuální tvorby Slezské univerzity v Opavě, největší síla této sociální sítě spočívá v tom, že je nevyčerpatelná a je k dispozici neustále.

„Současně je ale plná informací, které nemají žádnou hodnotu, jsou zavádějící nebo lživé. Jde o prostor, kde se děje jen to, s čím souhlasíme, co si myslíme, co chceme slyšet,“ dodal Jiří Vávra a dodal, že právě kvůli výše uvedeným důvodům ztrácíme schopnost reflexe, pokud nemáme návyk vyhledávat informace ze všech stran a jsme snadno ovlivnitelní.

DEMOKRATICKÝ FORMÁT JE PROKLETÍ ŽÁNRU

Na spornou kvalitu obsahu upozorňuje i Jakub Bielecki, Senior Brand manažer deníků Blesk a Aha! a absolvent oboru Česká literatura na Slezské univerzitě v Opavě.

„Absolutně demokratická povaha formátu videoblogu je zároveň prokletí žánru. Generuje v naprosté většině debilitu, a to jak obsahově, tak tematicky,“ uvedl Jakub Bielecki.

Drtivá většina českých a slovenských youtube kanálů je z hlediska marketingového využití naprosto jalová.

„Osobnosti zasahující největší část cílové skupiny deseti až osmadvaceti let, a dělající to s jistou mírou kvality lze spočítat na prstech jedné běžné ruky, případně na prstech obou rukou zraněného soustružníka,“ podotkl Bielecki, avšak s tím, že čest patří výjimkám a občas se i na tomto kanálu objeví osobnost hodná zájmu nejen dětí a mladistvých, ale dokonce i jejich rodičů.

YOUTUBEŘI TO ROZJEDOU V OPAVĚ

Všichni, kteří holdují kanálu YouTube a jejich tvůrcům, mohou zavítat právě tuto sobotu do opavského Obchodního centra Breda & Weinstein. Vystoupí zde čtveřice youtuberů ve složení Ati, Porty, Martin Rota a Natyla.

Martin Malý alias AtiAti
Vlastním jménem Martin Malý má svůj kanál AtiShow, který se ve sledovanosti drží na 29. příčce v Žebříčku top 100 nejlepších českých a slovenských youtuberů. Jeho videa vidělo už 55 272 205 lidí a má 420 988 sledovatelů.

Patří mezi profesionální youtubery.

PortyPorty

Youtuber Porty je například vítězem v kategorii Český slavík Mattoni Hvězda internetu 2016. V žebříčku mezi stovkou nejsledovanějších zaujímá 40. místo a jeho videa si nenechalo ujít 59 010 904 fanoušků a celkově má 316 732 sledovatelů.

Nejčastěji vytváří videa z her, jako jsou Garry's Mod, Roblox, GMod Prop Hunt či GTA V.

Martin RotaMartin Rota
Martin Rota se na youtube věnuje či věnoval například názorovému kanálu Naprosto Retardovaný, ale také naučnému projektu Vědecké Kladivo.

Po neúspěšné operaci se musí již od dětství pohybovat o berlích. Navzdory svému handicapu se v roce 2009 stal prvním tělesně postiženým Čechem, který zdolal nejvyšší horu Afriky, Kilimandžáro, roku 2015 nejvyšší evropskou horu, Elbrus.

Jeho kanál Martin Rota zhlédlo 6 581 249 uživatelů.

Natálie Tolarová alias NatylaNatyla
Za přezdívkou Natyla se skrývá Natálie Tolarová. Jak sama říká, hlavním úkolem jejího kanálu je zvednout lidem náladu.

Lifestyle a beauty videa však mezi jejími příspěvky nehledejte. Spíše se věnuje videím ze života, školního prostředí a obyčejným problémům podávaným s humorným nadhledem.

Její videa, skeče nebo vlogy vidělo okolo 18 milionů lidí a na instagramu má 162 tisíc sledovatelů.

„Mega show youtuberů pořádáme již druhým rokem. Podzimní akce měla velký úspěch,“ uvedla marketingová koordinátorka Obchodního centra Breda & Weinstein Aneta Křibíková s tím, že návštěvníci mohou sledovat pěvecká vystoupení svých hvězd, ukázky natáčení videí a další aktivity.

Jakub Bielecki: YOUTUBE je dobrý sluha, ale špatný pán

Jakub Bielecki, Senior Brand manažer deníků Blesk a Aha! A absolvent oboru Česká literatura Slezské univerzity v Opavě.Fenomén youtuberingu je samozřejmě námi marketéry hojně využíván jako komunikační kanál pro cílení na afinitní skupiny.

Což jsou bohužel především děti a lidé kolem dvaceti, kterým konvenuje neformální způsob komunikace, tematická spřízněnost a samozřejmě instantní povaha média (prostě si svého oblíbeného panáčka můžete pustit kdykoli na mobilu a nečekáte, až vám ho naservíruje nějaký provider).

Videoblogeři jsou však z pohledu marketéra vysoce nespolehlivou a nestabilní entitou, spolupráce s nimi může promovaný produkt spolehlivě pohřbít. Je-li vám nad 30, musí vám být z většiny tuzemské youtuberské produkce minimálně trapně.

Nebo jste masochista. Samozřejmě čest výjimkám, které rodičům děti, postižené sledováním youtuberské scény, umožňují sledovat videoblogy společně a beze studu.

Mezi ně jistě patří Kovy chytrej, mladej, ambiciózní, šikovnej… což jsou podle mého názoru vlastnosti, které jej dříve nebo později vyvedou z youtuberského ghetta mezi normální lidi.

No, a nám starším a pokročilým zůstává opavský bard Starý mrzout. Podle mého nejvtipnější postava českého twitteru a youtube. Jeho kanál doporučuji všem, kteří stále ještě věří, že internet má vejšku!

Jiří Vávra: YOUTUBE je svobodný prostor, kde mohu se světem sdílet svůj názor na cokoli

Jiří Vávra, Head of Creative v digitální reklamní agentuře Etnetera Motion s.r.o. a absolvent Audiovizuální tvorby Slezské univerzity.Od laku na nehty po náš politický vztah s Kambodžou. A jestli dokážu být dostatečně zábavný, protože youtube je především o zábavě, můžu si vybudovat vliv vlastní publikum.

O to se snaží i většina reklamních značek. Vytvářet tak zajímavý obsah, na který se uživatel bude dobrovolně koukat.

Například pokud chci rozšířit povědomí, jak velký je zavazadlový prostor nové řady mladoboleslavských automobilů, natočím video, ve kterém se do kufru snažím nacpat živé kozy.

A funguje to skvěle. Což je možná příkladný ukazatel chování uživatelů, kterým je potřeba jít s obsahem naproti, aby naskakovaly views. Každý uživatel má totiž možnost rozhodovat o svém volném čase. O tom, na co se podívá.

A každý tvůrce obsahu chce, aby to bylo jeho video. A velmi často se stává, že uživatel spíš sáhne po informaci typu „do kufru auta se vejdou tři kozy”.

Takový obsah vyhrává, protože ho uživatel chce. A není potřeba čekat na 22. hodinu, pokud je trochu ostřejší. Rada pro televizní a rozhlasové vysílání nemůže na internetu kousat.

Pokutu nikdo nedostane, jen uživatel v podobě lásky k některým nevyrovnaným youtuberům se šikmým pohledem na svět.