Výstavba projekčně a také rozměrově unikátního mostu začala již v roce 2009. Následně byla v rámci vládních úspor pozastavena. Nyní se však zdá, že nejpozději ke konci roku 2015 bude možné údolí potoka Kremlice překonat díky obřímu dílu projektantů.
Výška přes šedesát metrů a váha 3293 tun, takové jsou základní údaje obřího mostu, který stojí na obřích betonových pilířích. Přitom jeho původní vzhled měl být úplně jiný.
Důvodem pro změnu projektového návrhu byly geologické anomálie v okolí Kremlického potoka. Na poslední chvíli tak bylo zapotřebí plány stavby změnit. Ovšem nejedná se pouze o most s označením SO 207. V jeho blízkosti vznikají další dva mohutné mosty, které však výškou a ani délkou svému většímu bratříčkovi nekonkurují.
Jeden z menších mostů stavěla také montážní organizace Firestia a. s., která rovněž vyrábí a montuje ocelové konstrukce. „Stavíme most s označením SO 202, jehož délka bude jednadevadesát metrů a vejde se na něj pět jízdních pruhů. Cena tohoto menšího mostu je 99 a půl milionu," prozrazuje manažer projektu na adresu jednoho z menších bratrů hrabyňského obra Milan Papesch.
Jeho společnost se na hrabyňském gigantu spolupodílela. „Je pravda, že naše firma již stavěla i větší mosty, ale co se týká technické náročnosti, tak zde bylo zapotřebí speciálních postupů. Touto technologií se mosty běžně nestaví," přiznává Papesch.
Komplikací při výstavbě byl a je obtížný terén. Tahače vozící betonové bloky se musejí na staveniště prodrat těžkým lesním terénem, což při délce návěsu vyžaduje slušnou zručnost řidiče. „Někdy je to záhul, kličkovat mezi stromy," usmívá se řidič volva. Po kamenitém stoupání se jeho tahač dostává nahoru a z těžkého terénu mu musí pomoci Tatra 815.
Už při letmém pohledu na majestátní most se v člověku probouzí respekt k jeho velikosti.
Zajímavé je ovšem porovnání s největším mostem na světě, kterým se mohou pochlubit v Mexiku. Rekordní most s názvem Baluarte je více než šestkrát vyšší než dominanta Kremlického potoka. A tomu také odpovídá jeho astronomická cena – přes čtyři miliardy korun.
Hrabyňský gigant v číslech
Výška: 60 metrů
Šířka: 25,5 metrů
Délka: 528 metrů
Hmotnost: 3293 tun
Cena: okolo 700 milionů korun
Nejvyšší mosty spadající pod Správu silnic Moravskoslezského kraje
Přemostění přelivů přehrady Kružberk - 37,6 m
Přepady na přehradě řeky Lučiny u Žermanic - 25 m
Most přes řeku Odru v Opavské ulici - 19,6 m
Most přes hlavní trať ČD a větev MK - 15,3 m
Rekordní mosty (výška)
Česká republika: Žďákovský most – 100 m
Evropa: Viadukt Millau (Francie) – 343 m
Svět: Baluarte (Mexiko) – 403 m
Petr Večeřa