Země úpí pod činností nás všech a spoustě lidí dochází, že místo sdílení poselství nazlobené švédské školačky na sociálních sítích může každý začít sám u sebe. Trend se stává populární také v našem regionu, daří se tu daným výrobcům, přidávají se k němu ale také některé nadnárodní firmy.

„Nosím použité sáčky po kapsách a taškách a používám je, dokud se nezničí. S přítelem jsme zavedli i pytlíky na pečivo, které se dají prát, klasické igelitky vůbec nepoužívám, na nákupy nosím své látkové tašky,“ říká například Gabriela Musiolková z Karviné. Jak dodává, pohodlí či rychlost nákupu toto vůbec neovlivňuje, jde spíše o zvyk. „Člověk musel ze začátku myslet na to, že má mít tašky pořád u sebe a nezapomínat na ně, na to jsem si ale rychle zvykla,“ dodává.

Jak co nejlépe uchovávat doma pečivo a tím omezit jeho plýtvání. Takto začalo podnikání firmy Wrap Up z Frýdlantu nad Ostravicí, která dnes patří k regionálním výrobcům a dodavatelům ekologických obalů a tašek na pečivo. Heslo značky: Pro svět bez igelitů.

„Nechceme ze sebe ale dělat nějaké globální zachránce planety, ačkoli ekologický podtext naše podnikání samozřejmě má také. Vadilo nám, že konkrétně pečivem se velmi plýtvá a často se vyhazuje, protože jeho uchovávání není jednoduché a kvalita je velmi různorodá. Hledali jsme tak co nejlepší alternativu za igelitové sáčky,“ vysvětluje jednatelka firmy Lea Pajurková Duží.

Pod tlakem jednotlivých aktivit a lidí se dnes musí měnit také filozofie obřích nadnárodních značek. Proti plastům už začali kráčet třeba také v obchodní síti Kaufland. „Omezování plastů a obalů je součástí naší Reset plastové strategie. Omezujeme plastové obaly u našich produktů, nabízíme alternativy v sortimentu nákupních tašek,“ říká mluvčí Kauflandu pro Česko Renata Maierl.

V nabídce značky se podle ní těší velké oblibě tašky papírové, či látkové tašky z bio bavlny. Od středy příštího týdne pak Kaufland chystá novinku. „Na všech našich prodejnách bude v prodeji nekonečný sáček, který najdete v úseku ovoce a zeleniny. Nahrazuje jednorázový sáček zatěžující přírodu a je lehce omyvatelný vodou,“ doplňuje mluvčí Kauflandu.

Trendu nakupování do vlastních tašek a omezování plastů si u svých zákazníků všimli už třeba také v síti Tesco. „Ano, jedná se trend, který je v poslední době patrný, kdy si stále více zákazníků nosí vlastní nákupní tašky k opakovanému použití,“ doplnil mluvčí Tesca Václav Koukolíček.