Asfalt jedna radost, na němž dělníci malují zbrusu nové bílé čáry. Ale také cyklisté, chodci na procházce se psy a bruslaři na kolečkových bruslích, kterým tady ovšem brzy odzvoní. Tak vypadalo nedělní odpoledne na nové krásné silnici, jižním obchvatu Kylešovic.

Zákazové značky vjezdu už někteří řidiči nerespektovali a užívali si pomalou jízdu novou silnicí od kruhového objezdu v Hradecké ulici až do Komárova, kde se na ni v pravém úhlu napojuje frekventovaná jedenáctka spojující Opavu s Ostravou.

V pondělí zde dokonce jezdily už i první odvážné kamiony. A ve středu čeká tuto novou silnici velká sláva. Oficiální otevření.

Nálezy z doby bronzové

Ale pojďme ještě na skok do minulosti. Pamatujete si, jak této první obchvatové vlaštovce, mající ulevit přetížené dopravě v Opavě, předcházelo 27. listopadu 2010 uzavření železničního podjezdu z Komárova do Hradecké ulice? Celá trasa od Bílovecké ulice pak byla pro stavbu zavřená v březnu loňského roku a následovaly práce na vlastním obchvatu.

Původní záměr počítal s dokončením letos v červnu, ale některé nečekané okolnosti vyvolaly časový posun.

„První zdržení přišlo od archeologů, kteří při průzkumu trasy objevili nálezy z doby bronzové, a další prodloužení si vyžádalo množství přeložek inženýrských sítí," říká vedoucí dopravního oddělení opavského magistrátu Rudolf Klein.

Nový most přes řeku Moravici

Konec dobrý, všechno dobré, obchvat Kylešovic je hotový. Nabízí celou řadu výhod, které usnadní dopravní provoz. Motoristé budou mít při průjezdu k dispozici dva nové kruhové objezdy. Podjezd pod železniční tratí Ostrava-Svinov - Opava prošel celkovou rekonstrukcí a nově byla přemostěna železniční trať Opava - Hradec nad Moravicí.

Přes řeku Moravici byl v Kylešovicích u rondelu před střediskem silničářů vybudován nový most a u něj vznikl ještě podchod pro pěší a cyklisty. Zhotovitelem jižního obchvatu v celkové délce 4,8 kilometru byla firma Strabag, která ho postavila ve spolupráci se společností Silnice Morava.

Veškeré náklady na jeho vybudování představují zhruba 500 milionů korun. Evropská unie přispěla částkou 365 milionů, statutární město Opava přidalo 31,3 milionu korun a zbytek zafinancoval Moravskoslezský kraj jako investor akce.