Dílo s názvem Pocta hornictví před více než dvěma lety vytvořil kvartet kovářů z Kovárny Milostovice Ondřej Géla, Jan Braunš, Jan Balner a Stanislav Holík v rámci sochařského Sympozia prostorových forem 2013 pořádaného uměleckou školou AVE ART Ostrava.

Umístění plastiky na uvedený rondel rozdělilo veřejnost na tábor odpůrců a příznivců. Něco podobného nastalo i potom, co byla socha demontována.

„Dozvěděl jsem se to od kamarádů z Ostravy, kteří mi dali vědět, že se snad kolem páté hodiny ranní začalo pracovat na jejím odinstalování. Prozatím by měla být uschována nejspíš někde ve skladu ostravských technických služeb," vysvětloval jeden z autorů sochy Ondřej Géla, podle něhož se v brzké době bude pro Poctu hornictví hledat nové místo:

„Majitelem sochy je AVE ART, takže o jejím umístění nerozhodujeme. Četl jsem něco o tom, že se uvažuje o ostravském hlavním nádraží anebo nějakém prostoru v Ostravě-Radvanicích."

Ondřeje Gélu a další členy milostovické kovárny v minulosti překvapily některé nevybíravé kritiky na adresu díla. „Poměrně nedávno v jednom českém periodiku vyšel žebříček nejkontroverznějších soch v městském prostoru. Na prvním místě skončila jezdecká socha v Brně, náš koník obsadil třetí místo," pokročil dále Ondřej Géla a ještě doplnil:

„Často se setkávám s názory, že umění by měli dělat pouze absolventi vysokých škol a podobně. Podle mého to ovšem není pravda. Pravidelně navštěvuji různé výstavy a galerie, tohle není a neměl by to být určující prvek. Já k němu například mám svůj individuální přístup. Je to má tvorba a chci ji dělat po svém."

Kovárna Milostovice za koně a důlní vozík nesklidila pouze kritiku, mnoho lidí pro něj našlo také slova chvály. „Dostali jsme spoustu pozitivních ohlasů. Například přátelé, kteří pocházejí z Ostravy, nyní žijí v zahraničí a po letech se do Ostravy vrátili, mi psali, že se jim to v tomto prostoru moc líbí. Někteří tomu dali přezdívku Pegas ostravský a stal se pro ně jedním ze symbolů města. Najdou se však i tací, kteří by to před Novou radnici neumístili," pokračoval Ondřej Géla a dodal:

„Já si to nemyslím. Před dvěma lety jsme pracovali se zadáním „industrial". Snažili jsme se vytvořit něco, co je s Ostravou neodmyslitelně spjato, nese v sobě odkaz na historii a co může mít návaznost i na budoucnost."

Pocta hornictví se před více než dvěma lety stala vítězným dílem sochařského Sympozia prostorových forem Ostrava. Milostovičtí kováři se na tuto akci připravovali dlouhodobě. Samotná realizace trvala zhruba tři týdny. „Pracovali jsme na tom dvanáct hodin denně, někdy i déle. Jednalo se o poměrně náročnou práci."